Jump to content

Innkalling av hund


johals

Recommended Posts

Hunden min på ca. 1/2 år (elghund) vil ikke alltid komme til meg når jeg roper på den! Irriterende, for det hender den kommer til slutt, men da synes jeg det blir litt feil å kjefte på den fordi den kom jo, men bare ikke med en gang. Og selv om jeg noen ganger får fatt i ham, virker det ikke som han lærer av avstraffelsen jeg gir ham.. Litt håpløst.., noen som har gode forslag til hva man kan gjøre for å få bikkja til å komme når den roper?

Link to comment
Share on other sites

Det blir ihvertfall helt feil å kjefte når den endelig kommer for da tror den den for kjeft for å ha kommet. prøv med langline så du kan få tak i den selv om den er litt på avstand og de gangene den kommer med en gang må du rose skikkelig og gi den en gobit. bruker du langline kan du nappe litt i denne så den skjønner at du vil at den skal komme til deg.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder innkalling bør man være tidlig ute når hunden er valp før den blir stor nok til å løpe fra deg, da vil den aldri forstå at det er noen mulighet.

 

Men i ditt tilfelle er det for sent, men å innføre en ny kommando på innkalling har jeg god erfaring med, den har allrede mistet respekten for din gamle kommando.

Langline har ikke jeg noen god erfaring med da de pleier å forstå forskjellen med og uten line.

 

Begynn helt på nytt og gå en plass som du kan holde på uforstyrret, ha med deg hundepølse eller noe hunden liker veldig godt. komander den i sitt og kall den bort til deg med din nye kommando hvor den får belønning, gjenta dette flere ganger ukentlig men av og til dropper du godbit og bare gir den ros.

 

Gjenta aldri komandoen mer mer enn to ganger, da mister det bare effekten. Når den ikke kommer må du korrigere den HVER gang, løp mot hunden og få tak i den, vis hvem som bestemmer, det er ønskelig at den legger seg på rygg (DET ER IKKE NØDVENDIG OG BANKE HUNDEN FOR OG OPPNÅ DET) Etter den ligger på rygg kommanderer du den til og bli og går fra den 20-50 meter, hvis den følger etter deg tar du den tilbake til utgangspunktet og går fra den igjen. Etter at den har blitt på plass 1-2 minutter kaller du den inn og belønner den med godbit og masse ros.

 

Ikke gi kommandoen i situasjoner der du har liten sjanse for å korrigere, eks. når den er opptatt med noe annet innteresant (i startfasen) da er det bedre og vente til du har en bedre mulighet

for innkalling.

 

Dette er min måte å gjøre det på Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter Taikos teori.

Jeg har to innkallinger på bikkja. "Kom" og en kraftig plystrelyd.

Har trent mest med "kom" på korte avstander, men han lystrer ikke denne kommandoen så bra. Den er sikkert kjedelig og oppbrukt :?

 

Den jeg bruker på jakt er plystrelyden og den blir aldri brukt annet enn på jakt. Jeg hadde alltid en pølsebit i lomma de første årene, ettersom jeg var redd for at bikkja skulle stikke ned på en av veiene i området. Nå i dag fungerer denne veldig bra og kan til og med fungere hvis bikkja har los. I dag har jeg Astro på bikkja og kaller han inn hvis jeg ser at han er på tur ned til bebyggelsen.

 

Så for meg har det med positiv forsterkning og "ikke overdrevet bruk" fungert veldig bra. For hunden er jo generelt ulydig :lol:

 

Edit: Jeg har en Beagle :)

Link to comment
Share on other sites

Gi innkallingssignal hver gang hunden allerede er på vei til deg.

Da vil den assosiere signalet med noe den allerede vill gjøre.

Og bruk gjerne gobit og mye ros :)

 

Jeg er enig med taiko, men vil gjerne tilføye ett moment til som jeg mener er viktig for å få en presis og pålitelig innkalling.

 

Hunden skal synes det er gøy og "lønnsomt" å komme inn til deg. Den skal ikke kobles, passiviseres eller kommanderes når den kommer inn til deg. Det skal være julaften og 17.mai på en gang og hunden skal rett ut i lek igjen. Innkallingen blir enkelt sagt en lek som hunden synes er kjempemorro. 2-3 minutter med slik lek hver dag, vil resultere i en hund som blir totalt hjernevasket på innkalling.

 

 

 

Sauer 6,5x55 skrev:

komander den i sitt og kall den bort til deg

Jeg er kritisk til å kalle hunden inn fra sitt. Det vil svekke "sitt" komandoen og til en viss grad undergrave din autoritet. Dette kan for de fleste bli flisespikkeri, men det er ofte i detaljene suksessen ligger.

 

 

 

Innkalling er noe av det enkleste man kan lære en hund, samtidig er det noe svært mange sliter med. Innkalling er et godt parameter på kommunikasjonen mellom hund og fører.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg, beklager at jeg glemte å ta det med :wink:

Og vi som har jakthunder, som vi trener løse mange, mange timer i året,

har en stor fordel i forhold til rene selskapshunder når vi skal trene inn dette.

Og astroen gjør det jo lett å se når hunden går på baksporet og man kan trene

på innkalling på lang avstand :D

Lykke til videre :D

mvh Taiko

Edit: satte inn noen kommaer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...