Jump to content

Merkel SR1


Adler85

Recommended Posts

Merkel SR1 er en halvautomat som kan kjøpes i blandt annet 3006, .308 og 9.3x62

hvilket av disse 3 kalibrene bør jeg velge til elgjakt?

 

Jeg har en tommel på .308 som er like kraftig som 3006 mer eller mindre...(jeg lader ikke selv og vet at man kan få 3006 litt kraftigere med dette). Er typen som kjøper ammo i butikk klar til bruk.

.308 fungerer vel fett på korte avstander og er vel derfor perfekt for en halvautomet som SR1. .308 synes jeg også gir en behagelig rekyl. Man får alltid kjøpt .308 på skytebanen også ;)

Men hvis jeg skal skyte en elg på større avstander, burde jeg da vurdere 9.3x62mm?

Er dette kaliberet bedre på lengre avstander? Er en kort halvautomat som SR1 er kansje ikke det man velger hvis man jakter elg i åpent terreng og skyter på større avstander, men vil patrontype kompansere dette noe?

 

Har vært på elgjakt kun en gang, og alle postene jeg satt på var i normal skog. Man oftest bare 100-300 meters sikt og elgen kommer løpende fra drev. Dette er derfor jeg vurderer SR1. Skjønner ikke hvorfor folk er så konservative og skal ha boltrifle.

 

Noen som har peil på valg av elgpatron?????

 

.308 eller 9.3? Hvorfor? Er det noe særlig forskjell på pris?????

 

Håper denne tråden også hjelper andre nybegynnere som meg :)

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor folk er så konservative og skal ha boltrifle.

 

Kjenner ikke til hvor stabile desse halvautomatene til jaktbruk er. Tror heller ikke det har noe med om folk er konservateive, mere heller på prinsippet av hva man holder på med.

 

Vist man må skyte skudd nr.2 så tett på skudd nr.1, så skulle vel ikke skudd nr.1 ha blitt avfyrt.....

Det er vel faren for at det blir for lettvindt og bare 'fyre løs' som ligger til grunn.

 

Elg skyter man med alt fra 6.5 til 375H6H og det som er større også. Skal du ha en rimelig god kulebane, så blir 308 og 30-06 et godt valg. Skal du ha et tog av en kule som bare rusler sakte gjennom, så tar du 9.3, men det er noe dårligere kulebane, så du må vite hva du skal kompensere for. I praksis er ikke forskjellene dramatiske, men du må vite om dem.

Link to comment
Share on other sites

Bakdelen med halvauto til jakt i Norge synes jeg at det bråker så inn i helvete når du lader den. Går ikke an å lukke sluttstykket forsiktig for da risikerer du at det ikke smeller(egen -erfaring) Denne ladelyden når svært langt i stille skog og skremmer vettet av viltet som hører det. Hvis Sauer hadde fått til sin 303 hadde den vært et glimrende alternativ for da kunne du ladet før du kom på post og så spent opp når du skulle skyte.

Har selv hatt Merkel i 9,3x62 og var kjempefonøyd med presisjon og funksjonering, men jeg brukte den bare til drivjakt i Polen.

Forresten ville jeg valgt 308 pga. ammopris. Den holder i haugevis til elg med skikkelige kuler

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...