Jump to content

Treffpunktforandringer


HEF

Recommended Posts

Jeg lurte på om noen kunne ha noen formeninger om årsaken til noen treffpunktforandringer jeg har opplevd etter bytte til nytt kikkertsikte.

 

Jeg har en Tikka M695 i 30-06 med trestokk.

 

Jeg har hatt en 1,5-6x42 S&B på den, men har nå satt på en Zeiss 2,5-10x50.

 

Diameteren på røret er den samme slik at den orginale tikkamontasjen passer begge kikkertsiktene.

 

Jeg har imidlertid opplevd ved tre anledninger etter å ha skutt inn med det nye kikkertsiktet at det har oppstått treffpunktforandringer umiddelbart ved neste skuddserie, med et fall på 7-10 cm. Det er ingen morsom opplevelse.

 

Jeg lurer på hva dette kan skyldes, for slag el. har ikke børsa vært utsatt for og det har skjedd tre ganger i løpet av et halvt års tid under testskyting.

 

Børsa er ikke beddet, og ved en anledning ble det skutt i kaldt vær, men da var også børsa skutt inn i vintertemperatur.

 

Jeg mistenker at det har noe med montasjen eller retikkelet å gjøre, men har også litt vanskelig for å tro at Victorymodellen har løst retikkel.

 

Skruene på montasjen og demper sitter også tight. For meg er det hele noe mystisk. Mvh, HEF.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Træffponkte kan førrandre sæ på nånn kikkerta hvest du justere på førstørrels`n.

Sjøl på dyre kikkerta..å bellie. Så det kan kanske vær ditt problen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...