Jump to content

Erfaringer med Schmidt og Bender PM2 10x42


bota

Recommended Posts

Jeg har en, på en Sako TRG22 i 260 Rem.

Er dritførnøyd. Klar og fin, med passelig fint korts for små mål, men noen BR kikkert er det ikke, til det er det for lite forstørrelse.

Til jakt??? hva slags jakt? bukk, bøhjort, bever, rev fuggel etc, noe av det bedre du kan få tak i.

Til elg, hjort og rådyr på drev, nei da er det for mye forstørrelse syns jeg. Men det er smakssak.

Mellomrøret er 30mm på denne, og det gjør at markedet åpnes opp når det gjelder montasjer, i forrhold til de variable PMene som trenger 34mm.

Justeringstårnet på min er single turn, med 13 mill/ 130 klikk i høyden, det betyr at jeg ryker tom for klikk på ca 1350 meter på børsa mi, men da har jeg jo milldot i tillegg :mrgreen::mrgreen: Og da har jeg teoretisk ca 1500 meter å gå på :P

 

Paralaxen er fabrikk justert til 300 meter, men det er ingen problemer å se klart helt ned til 50-60 meter og ut til uendelig.

 

Jeg var skeptisk i begynnelsen til fast forstørring, men nå er jeg overbevist. Kjempegreit å slippe en ting til å holde greie på, enkelt og greit.

At den er MYE billigere enn variabel PM er heller ikke noe bakdel.

 

Løp og kjøp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...