Jump to content

hund i ryggsekk?


sailor1

Recommended Posts

har sett noen jaktvideoer og kikket litt rundt på nettet og har sett at noen har hunden sin i en sekk på ryggen,spesiellt er det hihunder dette gjelder..

er det for å holde hunden varm,eller er det for å forsere vanskelig terreng.synes dette er rart,har vært på jakt med flere hunder og funnet ut at jeg blir kald og trøtt lenge før hunden :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan være flere fordeler med å ha hihunden i sekk, hvis det er ett vanskelig terreng å gå i pga tett vegetasjon eller dyp snø så er det til stor hjelp, når det er bruk for hunden er den god og varm med energien på topp.

 

Kompisen min praktiserer/praktiserte dette, men nå leier vi terrierne mest i bånd pga vi ikke har hatt de snømengdene de siste årene, men blir det tøffe snøforhold så er sekken ett meget godt hjelpemiddel,

Link to comment
Share on other sites

Hadde tidligere alltid terrieren i sekken på revejakt. Du har begge hendene fri , hunden er varm og uthvilt , du har plass til mer utstyr med sekk og sist men ikke minst har du 2 øyne ekstra i nakken :wink: . Når støveren hadde los på reven , så merket jeg med engang på terrieren i sekken om reven kom bak ryggen min , ikke en lyd men du merker at hunden " spenner " seg i sekken , og står man rett i vinden lukter hunden reven komme før du ser den.

 

Fikk problemer med ryggen en periode for et par år siden , brukte da ikke sekk pga den ekstra belastningen og vårt krevende terreng. Men bruker sekk nå om forholdene tilsier det , dvs mye snø , veldig kaldt el.

Link to comment
Share on other sites

sårepoter, sår buk, eller rett og slett en utsleten hund som ikke vil mere. Var på en 7timers fjelltur i sidelengs regn av kuling styrke da dachs tispa mi bare ikke ville mer, så da ble det oppi sekken den siste timen fram te hytta. Problemet da var nok ikke lengden på turen, men kulden og våt pels

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...