Jump to content

Småviltjakt Ringebu


tomasjj

Recommended Posts

Jeg vurderer en tur på småviltjakt til et av feltene til Ringebu fjellstyre.

Har noen vært oppe der i den siste tida, f.eks. på felt 3?

vil vurdere adkomst både fra øst og vest.

 

Jeg er godt kjent der, men lurer på hvordan forholdene er i forhold til å gå der nå når snøen er kommet.

Hvor mye snø er det?

Har kikka på senorge.no, men det er jo alltid best å høre med de som har vært ute i felten. :)

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har vært på en tur i år. Ved Hirisjøhøgdin, visst du vet hvor dt er?

Der var det rett og slett elendig. Nesten ikke rype i det heletatt.

Jeg legger børsa på hylla for i år, og sparer rypene i Ringebu til senere.

 

Til spørsmålet ditt, nei vet ikke hvordan bestanden er i felt 3. Fjellet er dekt av en snølag. Tipper 10 cm, men er sikkert mer på enkelta plasser. Minus 3 grader der nå!

 

Mvh

 

Emil Nyeng

Link to comment
Share on other sites

Kjørte over Friisvegen på mandag morgen, og det såg greit ut egentlig. Er litt strevsomt mye snø å gå i kanskje, men ikke helt håpløst. Bare litt slitsomt når du trakker djupt i noen store snøfonner.

Så forresten noe skispor fra vegen, så er jo sikkert mulighet å bruke ski også...??

 

At rypene bør spares nå er jeg enig i også, kanskje lurt å forsøke seg på andre jaktbare arter...? Felt 3 er vel sør for Friisvegen hvis jeg ikke tar feil?? Lurer på om det er mulig å jakte f.eks. skogsfugl på litt av området. Skogsfuglbestanden er definitivt nedre enn rypebestanden.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det.

Høres greit ut i forhold til snø. Kjører opp i morra etter jobb og rigger til teltet.

 

Jeg vet det er mulig å jakte skogsfugl der ja. Det er store deler hvor det er greit.

I fjor var mitt inntrykk av rypebestanden at det var forholdsvis bra. Så stort sett 30-40 fugl per dag.

Er jo mest for turen sin skyld, så får man fangst hver dag så er jeg fornøyd. Vurderer etterhvert som jeg ser tilstanden i terrenget.

 

Har brukt 3 ulike innmarsj steder fra Imsdalen, og også fra Tromsbua fra vestsida, Goppollenveien.

De mest kjente fjellene er vel Eldåhøgda og Store Kvien.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur i helga.

Lite å se, og litt tungt å gå. Ca 30-40 cm snø, som hadde vært ok hvis det ikke var for at det var gjennomslagsføre.

Ble tungt etter hvert, og hverken jeg eller hunden fikk dekket terrenget slik vi ønsket.

Så mye spor på et par fine beiteplasser, enormt den ene plassen, nesten så jeg lurte på om rypa hadde begynt å flokke seg.

Så bare en stegg et par ganger. Men det var nydelig vær på lørdagen.

Var på Goppollfjellet og en høyde ved siden av, pengsjøhøgda eller noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...