Jump to content

Hjelp:Ladedata Nosler 60 Partition 223og Oryx 200gr 308 w


oglan

Recommended Posts

N 130 og N140 er nok i raskeste laget for 200gr kuler i 308. Det vil gi deg høyt trykk og lav hastighet, og store trykkforskjeller på små variasjoner i ladevekt. N 550 og Norma URP er nokk bedre valg til så tunge kuler i 308.

Når det er sagt, så ser jeg ikke helt vitsen med så tunge kuler i 308. Med lettere kuler får du mer fart, flatere kulebane. En 200gr Oryx blir du vel nødt til og sette meget dypt pga magasinlengde/ friflukt.

Men klart det er gøy og ekspremitere litt :D men akuratt dette tor jeg jeg ville vært betenkt over og prøve selv

Link to comment
Share on other sites

En 200 grs oryx er ikke så lang skjønner du! En 150 grs TSX er lengre. Ingen problem å lade 200 grs oryx i 308. Jeg fikk 764 m/s med 56 cm løp. Over max ifølge tabeller, men ikke over max i rifla mi.

 

Flatere å flatere kulebane fru blom. Skyter du inn en 200 grs oryx på 100 meter med V0 760 m/s faller den 17,7 cm til 200 meter. Skyter du inn en 180 grs oryx på 100 meter med V0 790 m/s faller den 16,9 cm til 200 meter. Vet ikke om den cm har så veldig mye å si da..... Detter har jeg brukt PCB til å finne ut og det har stemt fullstendig for rifla mi

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på hva som er lengste lengde, er helt fersk med dette så det blir endel spørsmål.

Rifla er en Howa 1500.

 

Har selv en Howa 1500 og der brukte jeg 70 mm lengde (Husker ikke hvor lang friflukta var) Men jeg brukte skytterlagskrutt så det oppgir jeg ikke data for..

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på hva som er lengste lengde, er helt fersk med dette så det blir endel spørsmål.

Rifla er en Howa 1500.

 

For at en skal ha mulighet og lade hjemme selv er en avhengig av og kunne måle maks patron lengde, vet du hvordan dette gjøres?

Eksempelvis med en pussestokk?

Visst ikke vil eg annbefale deg og lære deg det ellers kan det fort gå gæli... :cry:

Som sagt første stopp og meget viktigt ved hjemmelading!

 

Måling av maks patronlengde:

Eg ville ha sluppet ei kule ned i kammeret, mot bommene. Deretter stikke inn en pussestav etc fra munningen og målt lengde. Etterpå tar du ut kula og låser sluttstykket fremme. da kan du måle avstanden til sluttstykkehodet. Det avviket mellom de to målingene du nå har gjort er maks patronlengde.

 

Deretter kan du finne hva din patronlengde vil bli ved å trekke fra den friflukten du bestemmer deg for å ha.

 

Håper dette er forståelig :D

:D

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En 200 grs oryx er ikke så lang skjønner du! En 150 grs TSX er lengre. Ingen problem å lade 200 grs oryx i 308. Jeg fikk 764 m/s med 56 cm løp. Over max ifølge tabeller, men ikke over max i rifla mi.

 

Flatere å flatere kulebane fru blom. Skyter du inn en 200 grs oryx på 100 meter med V0 760 m/s faller den 17,7 cm til 200 meter. Skyter du inn en 180 grs oryx på 100 meter med V0 790 m/s faller den 16,9 cm til 200 meter. Vet ikke om den cm har så veldig mye å si da..... Detter har jeg brukt PCB til å finne ut og det har stemt fullstendig for rifla mi

 

Joda, men du kan jo også lade en 150gr scirocco til 860 m/s, og nøye deg med et kulefall på 11 til 12 cm.

Men klart det ikke er ubruklig med en 200gr oryx heller, men lada med N140 er du nokk langt over industristandar når du når 760 m/s

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på hva som er lengste lengde, er helt fersk med dette så det blir endel spørsmål.

Rifla er en Howa 1500.

 

For at en skal ha mulighet og lade hjemme selv er en avhengig av og kunne måle maks patron lengde, vet du hvordan dette gjøres?

Eksempelvis med en pussestokk?

Visst ikke vil eg annbefale deg og lære deg det ellers kan det fort gå gæli... :cry:

Som sagt første stopp og meget viktigt ved hjemmelading!

 

Måling av maks patronlengde:

Eg ville ha sluppet ei kule ned i kammeret, mot bommene. Deretter stikke inn en pussestav etc fra munningen og målt lengde. Etterpå tar du ut kula og låser sluttstykket fremme. da kan du måle avstanden til sluttstykkehodet. Det avviket mellom de to målingene du nå har gjort er maks patronlengde.

 

Deretter kan du finne hva din patronlengde vil bli ved å trekke fra den friflukten du bestemmer deg for å ha.

 

Håper dette er forståelig :D

:D

 

John

Målte slik du sa, men får det ikke til og stemme. Lengda var 52mm fra tuppen på kula til sluttstykket???????

Link to comment
Share on other sites

Du måler fra munningen på pipa til sluttstykket uten noe i kammeret.

Så putter du ei kule i kammeret og holder den mot bommen/starten på løpet ditt fra kammer siden.(gjøres gjerne med sluttstykke fjernet)

Og så måler du fra spissen på kula til munningen på pipa slik som i første måling.

Dette må måles innvendigt i løpet med eks en pussestokk.

Dette kan ikke måles utvendigt med meterstokk eller noe.. :D

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er man fersk så er man fersk, brukte pussestanga som du skrev men hva er det som er frammi pussestanga? :?

Ja nemelig et hull :wink: . Max lengda er 57 mm. Da holder jeg patronen så langt frem det går og putter inn pussestanga til den butter i kula. :D

Kula jeg bruker er en SELLIER & BELLIOT og den er veldig spiss hvis jeg hadde brukt en annen kule ville det vel bli større avstand?

Link to comment
Share on other sites

Er man fersk så er man fersk, brukte pussestanga som du skrev men hva er det som er frammi pussestanga? :?

Ja nemelig et hull :wink: . Max lengda er 57 mm. Da holder jeg patronen så langt frem det går og putter inn pussestanga til den butter i kula. :D

Kula jeg bruker er en SELLIER & BELLIOT og den er veldig spiss hvis jeg hadde brukt en annen kule ville det vel bli større avstand?

Nå ser eg at du begynner og få litt forståelse selv om du kansje ikke skjønner det selv enda..

:wink:

Bruker du den siden av pussestanga som er hul må denne tettes/teipes slik at den ikke går nedover spissen på kula.

Bruker du den enden av stanga som det kan vere utvendige gjenger på(visst stanga er delbar) må du passe på at tuppen som stikker ut er så tykk at den ikke går inn i hullet till tennstemplet i sluttstykket og gir feilt mål.

Når du prøver med ei kule, vi snakker da bare om ei kule?

Ikke ei helt ferdig lada patron gjør vi?

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er man fersk så er man fersk, brukte pussestanga som du skrev men hva er det som er frammi pussestanga? :?

Ja nemelig et hull :wink: . Max lengda er 57 mm. Da holder jeg patronen så langt frem det går og putter inn pussestanga til den butter i kula. :D

Kula jeg bruker er en SELLIER & BELLIOT og den er veldig spiss hvis jeg hadde brukt en annen kule ville det vel bli større avstand?

Nå ser eg at du begynner og få litt forståelse selv om du kansje ikke skjønner det selv enda..

:wink:

Bruker du den siden av pussestanga som er hul må denne tettes/teipes slik at den ikke går nedover spissen på kula.

Bruker du den enden av stanga som det kan vere utvendige gjenger på(visst stanga er delbar) må du passe på at tuppen som stikker ut er så tykk at den ikke går inn i hullet till tennstemplet i sluttstykket og gir feilt mål.

Når du prøver med ei kule, vi snakker da bare om ei kule?

Ikke ei helt ferdig lada patron gjør vi?

 

John

Sorry forstår du misforstår meg det er en ferdig ladapatron.

Link to comment
Share on other sites

Skal du måle maks patron lengde må du måle med ei kule, bare kula.

Dette er forskjelligt fra kule til kule så du vil derfor få forskjellige mål på hver kule du skal lade.

Med andre ord må maks patron lengde måles med kulene som du skal lage ladninger av.

Det er ikke vits i og måle på kjøpe ammo, de bare skyter du som de er.. :wink:

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal du måle maks patron lengde må du måle med ei kule, bare kula.

Dette er forskjelligt fra kule til kule så du vil derfor få forskjellige mål på hver kule du skal lade.

Med andre ord må maks patron lengde måles med kulene som du skal lage ladninger av.

Det er ikke vits i og måle på kjøpe ammo, de bare skyter du som de er.. :wink:

 

John

:mrgreen:

 

Det er vel noe som heter træge trøndera :wink: 58,28mm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...