Jump to content

Hagleimport fra Tyskland-Mine erfaringer


motordude

Recommended Posts

Har nå (dvs begynnelsen av august) fått min Winchester halvauto hjem fra Tyskland. Det var lett som ett spett!

 

Slik var fremgangsmåten:

1. Søk om våpenløyve her i Norge.

2. Finn våpen du ønsker og send penger til forhandler i Tyskland. I tillegg betalte jeg 100 euro for eksportløyve i Tyskland. Forhandleren ordnet dette. Frakten var inkl. i disse 100 euro.

3. Send ned norsk våpenløyve og få nødvendige stempler og signaturer. Jeg la ved en kopi og markerte og forklarte hva de enkelte punktene sto for. Du må også fylle ut et "end user" skjema som forhandleren sender deg og returnere til forhandler sammen med løyvet.

4. Forhandleren søker om eksport løyve og returnerer norsk løyve og eksport papirer. Tar ca. 3 uker.

5. Forhandleren sender våpnet.

6. Du får ankomstmelding fra postfortolling om at du må sende dem våpenløyve.

7. Etter et par dager kommer våpnet i posten og du må betale moms på postkontoret for å løse ut pakken.

8. Våpenløyvet blir stemplet av postfortollingen og returnert til deg i eget brev.

9. Send dette til politiet som utstedet våpenløyvet.

10. Etter 2 uker kom våpenkort i posten.

 

Jeg sparte en god del tusen på dette, men primært fikk jeg et våpen som ikke var hyllevare.

Gikk veldig greit igrunn og kan anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har importert ei hagla fra England nå i sommer / høst. Prisene er OK (dog kursavhengig) og utvalget er et helt annet enn her.

 

Fremgangsmåten var omtrent som motordude beskriver, men jeg jeg måtte ut med £250 for eksporttillatelse og frakt! De har ikke lenger lov å sende våpen i posten i UK, så den ble sendt med speditør (derav den høye prisen).

 

Eksporttillatelsen skulle ta 2-3 uker, men etter mye frem og tilbake var den i orden etter over 10 uker... Jeg tror nok det hadde gått kjappere om det fantes en kjøpetillatelse på et språk som flere enn oss her oppe skjønner. Jeg oversatte de vesentlige feltene, men allikevel ble det mye frem og tilbake. Måtte fylle ut en slik "end user agreement" jeg også, en slags egenerklæring på at du vil importere hagla og hva du skal med den.

 

Når eksporttillatelsen var OK gikk det radig. Speditøren ringte når hagla var i Drammen, og dagen etter fikk jeg faktura på momsbeløpet inkl fortollingsgebyr pr epost. Mailet ned kvittering når denne var betalt, og dagen etter igjen var hagla på plass. Og, joda - den skjøt vel både 23,24 og 25 på lerduebanen samme kveld. Gode hagler, det har de i England! Selv om denne nok var laget i "støvellandet".

 

Mest imponerende: fra jeg fikk hagla tok det 3-4 dager til våpenkortet lå i postkassa. Sendte lensmannskontoret kopi av alle papirer, inkl kvittering på betalt mva/fortolling - og vips så var våpenkortet i orden. Skryt til damene på kontoret!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...