Jump to content

(Halsbånd til )utstilling


HyprJinta

Recommended Posts

På dressurkurset i dag har vi begynt å jobbe med kommandoen "stå". Dette var litt moro, og vi prøver nå å stå litt pent, med tanke på utstilling.

Instruktørene sa at det kunne være en fordel å bruke et fast halsbånd til trening av "stå" og på utstillinger.

Jeg har vært på EN hundeutstilling i mitt liv, og da var jeg vel ca 5 år, så jeg er blank på området. Hva slags halsbånd og bånd brukes mest på utstillinger? Til daglig bruker vi et helt vanlig halsbånd, men hva skal jeg gå for hvis vi skal ha et eget halsbånd til "stå"?

 

Er det noen som har noen øvrige tips til meg angående utstilling?

Link to comment
Share on other sites

Det lille jeg har sett av utstillinger så skal det på de aller fleste raser være minst mulig halsbånd. Altså vise minst mulig.

Du bruker et tynt strupehalsbånd i lenke. Gjerne så tynt som mulig.

Det skal plasseres sålangt frem som mulig på halsen og du holder (låser) strupefunksjonen på det med fingrene som du holder direkte i halsbåndet. Jeg kan vanskelig forklare hvordan man holder båndet uten å vise det men med de tynneste båndene så har man full kontroll på de aller største hundene. Dette brukes når hunden skal klappes og kløes og kikkest i huet og rumpa av dommeren, skal se rett fremover og ikke bevege seg .. skal holde hodet i en høy og flott stilling og bakbeina skal være plassert i en helt unormal stilling for hunden. ,,, under kommandoen STÅ.

Den tynne ledelina skal du se helt bortifra . den bruker du bare til å holde hunden til deg når du løper rundt i ringen og skal vise hvor elegant du selv er .. og hunden da selvsagt.

Jeg liker ikke å stille ut hundene mine .. Den ene har gjort det knallbra de får gangene han har blitt stilt men han har kun blitt stilt pga avl.

Det er artig å gå på utstilling selv og møte venner og bekjente men det slutter der for min del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk for en anbefaling om å ha et tynt, sort halsbånd til min Beagle. Det skulle være mer enn nok, for hunden var jo ikke så stor(!). Men det var en katastrofe. Litt dragning fra hunden, og båndet ble løst, og da mistet jeg kontrollen. Pratet med noen om dette, og de anbefalte en tynn lenkestrup til sterke (viljesterke?) hunder.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk for en anbefaling om å ha et tynt, sort halsbånd til min Beagle. Det skulle være mer enn nok, for hunden var jo ikke så stor(!). Men det var en katastrofe. Litt dragning fra hunden, og båndet ble løst, og da mistet jeg kontrollen. Pratet med noen om dette, og de anbefalte en tynn lenkestrup til sterke (viljesterke?) hunder.

Just det.

En tynn lenkestrup så holder du godt kontroll over en fullvoksen viljesterk Grand Danois med en hånd.

Sålenge du vet hvordan det gjøres.

I det øyeblikket man tror man kan rykke i båndet eller ikke har båndet der det skal være så står man med en lenkestrup i to deler og en løs hund.

Link to comment
Share on other sites

... Hva slags halsbånd og bånd brukes mest på utstillinger? Er det noen som har noen øvrige tips til meg angående utstilling?

 

Det finnes mange typer bånd du kan bruke - de skal være så usynlige som mulig slik at de ikke tar vekk fokus fra bikkja (har sett de som kommer med taustumper knytta til et bredt lærhalsbånd og det ser mildt sagt IKKE pent ut).

Du kan bruke noe slikt som dette:

flat.jpg

 

Der har du mulighet til strupe inn ved halsen slik at du har kontroll. Amigo hos meg er kjempesterk og jeg var lenge halvskeptisk til styrken på disse båndene. Men ta det med ro; de holder! Så lenge du ikke har en tynn karabinkrok i enden men helt bånd som du struper så funker det kjempebra.

 

Eller er det mye grei informasjon å lese HER om utstilling.

 

Det handler bare om å få hunden til å stå pent i ro i noen minutter og løpe normalt i ring og la dommeren ta på den overalt. Dvs. se inn i munnen og ta på ballene 8) Gir du beskjed til ringsekretær at du er helt fersk så forteller de alt du skal gjøre.

Når du stiller opp hunden din så pass på at du ikke står i veien for dommeren - h*n skal ikke måtte flytte på seg for å få sett hunden din. Hunden skal alltid være på din venstre side og du løper MOT klokka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...