Jump to content

tips for å få en litt het hund til å gå fint på fersk spor?


robertar

Recommended Posts

hei , jeg holder på å trene opp en alpinsk dacksbracke til å bli godkjent ettersøks hund. Vi har endelig gått boldspor til en 1. premie og nå gjennstår ferskspor.

Jeg har ikke trent ferskspor enda, men jeg vet hun er meget ivrig på ferskspor. Hun har lett for å bli veldig het, stram i lina og hvis fersksporet er veldig "ferskt" kan hun begynne å klynke "lose" Dette er jo diskvalifiserende og jeg lurer på hva jeg skal gjøre for å roe henne ned, hvis hun begynner med dette under prøven.

Hva og hvordan ville dere gått frem?

 

på forhånd takk

 

Robert A. Rishaug

Link to comment
Share on other sites

Tren ferskspor, det er viktig å lære å lese hunden sin godt. Når hunden (eller sporet) blir for hett setter du deg ned og venter til at ting roer seg (det er lov), så går du på igjen. Noen hunder lære seg da fort at det ikke lønner seg og være for het!

Når du kjenner hunden din godt kan du se det før den begyner å lose i bandet, og en dommer ser pausen deres som en del av samarbeidet, og at dere ikke lar ting bli for hete! Dette tror jeg bare kan være til fordel for dere!

Lykke til med prøven :D

Link to comment
Share on other sites

takk, har tenkt å trene ferskspor, men har ikke turt før hun ble godkjent på blod. godt tips med å roe henne ned hvis hun begynner å bli vel heit. Jeg greier å lese henne slik at jeg skjønner når det er like før hun begynner å pipe, klynke. Jeg skal også prøve å gå ekstremt sakte.

 

takk for tips Hans Kristian!

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen problem å få en hund å gå på ferskspor derfor er lurt å vente med til en er blitt ferdig med blodsporet. Dette er ju egentlig ren disiblinøvelse som hunden må gjennom og du som hundefører må kunne lese/se at hunden er på sporet, hva den holder på med. De er ikke dummere at forstår at det er lureri. Enkelte hunder kan være vanskelig å få til å gå blodspor, sleit av meg håret nesten med en svartelghund og blodspor men det gikk tilslutt. Alle jagende hunder er vel besatt av losing og dette kan skje i sporing også når sporet blir hett. Trening og atter trening og markering at eventuelt losing er uønsket. gjør forskjell på kobling av hunden ev sele ved sporing og vanlig halsbånd ellers, om hunden viser tegn til los, klunking eller bistring, byttes sele til halsbånd og kommander hunden bak feks. Bruk ellers mye ros og belønning når hunden gjør det bra. Og tren bare når du føler deg opplagt ikke når føler at du må!

Link to comment
Share on other sites

Vi var ute å gikk på ferske rådyr spor nå. gikk veldig greit, hun var veldig stram i lina, og begynte å bjeffe to ganger. Den ene gangen var når vi sto i kanten av et plantefelt og en liten fugl fløy opp, da ga hun fra seg et bjeff. Da satte jeg meg ned og roa henne ned. Når hun var rolig fikk hun litt skinke og så fortsatte vi sporingen. Neste gang var også inne i en tette, der kunne umulig rådyra kommet inn, så der mistenker jeg det var kattelukt. Hun er uheldigvis litt for preget på nabokatta:) ... Da gjorde det samme bare at jeg løftet hunden opp. Det funket fint. Resten av sporingen gikk uten et knyst.

 

Rbuste: hun er godkjent på blodspor, det greide vi på tirsdag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...