Jump to content

blandingsstøver


Guest danko

Recommended Posts

Hei.

 

Gamlehunden min er blanding av Dunker og Hamilton ( reg.X), har vært og er fortsatt en dugelig harehund. Enorm jaktlyst uten å være jaktidiot. Han er 10 år nå, merker han trenger litt lengre tid til hvile etter en hard dag i skogen. Var hissig på rådyr som unghund, men etter fyllte to år har det kun vært hare. Jeg har prøvd han på rev og gaupe, men dette har aldri blitt no dreis på. Jagde gaupe en gang, fikk juling av gaupa. Godt mulig han ble "vaksinert" mot rovdyr for godt denne gangen.

 

Unghunden jeg bruker er blanding av Finsk og Luzern. (bygdemix) Tegner også veldig bra på hare. Tilnærmet født rådyrren. I denna hunden er det mere rovdyrskarphet. Har sporet endel gaupe med han, det går så det gnistrer. Og et mål som svermer i dalsidene og høres lang lei....

 

Så min erfaring er at blandingshunder ofte har jaktegenskaper og helse som er vel så bra som renrasede hunder.

Link to comment
Share on other sites

ja tror de er vel så friske blandingsene..har drivd mest med gordonsettere jeg,men har fått litt smaken på jakt med drivende hunder også.overtok etterhvert en halvdårlig beagle hanne,blitt 10år nå.sist høst ødela han altfor mange dager for meg,har vel aldrig vært no særlig god hund,men denne høsten ble det bare tull..ikke en los,gikk bare rundt og pissa og ville ikke slå ut omtrent,og når han gjorde det var han så laus at det var flaut,hadde aldrig no hare foran seg,selv om det av og til hørtes slik ut,men så etter spora hans i snøen og det var ingen hare foran ham nei.. :( burde heller jakta med setterne mine de dagan,men hadde et håp om en los da..vil ha meg en ny,gjerne blanding,men er vanskelige å få tak i.blir aldrig mer beagle på meg,vet om for mange som er ubrukelig til jakt.hva ligner den unghunden din på sånn fargemessig :?:

Link to comment
Share on other sites

hva ligner den unghunden din på sånn fargemessig :?:

 

Han har rene Finsk-farger. Eksteriøret er også mest av finne, men lange luz-ører :lol: ..

Veldig rolig og grei å omgås for alle folk.

 

vil ha meg en ny,gjerne blanding,men er vanskelige å få tak i.?:

 

Let litt i jaktblader eller på nettet. Tror ikke det er noe stort problem.

Send meg en pm om du trenger hjelp til å finne en god mix.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...