Jump to content

skyte med "fett" i nye rifler


mariusn

Recommended Posts

hei. jeg har kjøpt meg en schultz & larsen victory i 9,3x62

og har hørt løpet holder presisjonen lenger hvis man bruker en type fett på de første kulene man skyter, har prøvd det i min andre rifle tikka t3 ss (308) og det er i hvertfall veldig god presisjon i den. spørsmålet er om det hjelper?

takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

hei. jeg har kjøpt meg en schultz & larsen victory i 9,3x62

og har hørt løpet holder presisjonen lenger hvis man bruker en type fett på de første kulene man skyter, har prøvd det i min andre rifle tikka t3 ss (308) og det er i hvertfall veldig god presisjon i den. spørsmålet er om det hjelper?

takk for svar.

 

Tipper det er snakk om "Moly" eller molybdensulfid.

Her strides "de lærde", noen nikker på hodet, andre rister...

 

Jørund Lien gjorde en omfattende test mht til dette tema i gamle VJ. To Sauerløp i 6.5x55 ble oppbrukt, det ene med kuler uten moly, det andre løpet med. Tror han konkluderte med at det ikke var lett å trekke noen klare konklusjoner på et så "lite" grunnlag

(Hr. Lien skøt vel ca 5000 skudd med hvert løp). Et løp kan som kjent ikke brukes opp mer enn en gang, derfor vil det også være umulig å sammenligne, siden en helst skulle hatt to løp som var helt identiske eller muligheten til å skyte ut det samme løpet to ganger :?

 

Jeg har forsøkt å skyte inn to løp for mange år siden med moly-fett i pipa, dog ikke med moly-coating på kulene.

Synes å huske at dette var noe griseri som ikke fristet til gjentakelse. Mine tre siste løp, 2x Shilen og 1x Lilja ble innskutt ved vanlige kuler og "vanlig" innskytnings-oppskrift, altså 5 skudd med grundig puss mellom hvert skudd, deretter 15 skudd fordelt på 3 skudds serier med grundig puss mellom hver sidere. Til slutt noen 5 skudds serier med puss mellom hver serie.

 

Dersom du søker i dette utmerkede forum på Moly eller molybdensulfid, så vil du nok finne endel info.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...