Jump to content

vet noen litt info om filli gamba sl88


hensaet

Recommended Posts

Jeg tror at SL88 er etterfølgeren til Gamba Montreal som jeg har. Her er litt info om min: http://lerdueskyting.com/forum/viewtopic.php?t=1305

 

Disse haglene er laget hos den opprinnelige Gamba-fabrikken, Armi Flli (brødrene) Gamba. Haglene derfra var annerkjent som meget bra å skyte med, og jeg tror de holdt meget bra kvalitet. SL88 er vel den av modellene som har solgt mest i Norge. Ser du ei hagle med blankt/rustfritt løp på en bane er det mest sannsynlig en SL88 (eller en Flodman). Den har uttagbar avtrekkermekanisme, og jeg lurer på om den har Boss-låsing (a'la Perazzi m.fl).

 

Fabrikken sluttet vel å serieprodusere våpen en gang mot slutten av 80-tallet. Jeg mener også å ha lest at patenten til SL88 ble solgt til Renato Gamba (som produserer de Gamba'ene som selges i dag, Håkedal er vel importør), men dette er jeg ikke sikker på.

 

Noe av problemet til Gamba i Norge er vel stadig skifte av importør. Det er derfor ikke helt enkelt å få tak i deler (mener at det er noen deler i SL88 som ryker innimellom, uten at jeg vet dette sikkert). Det kan være at en tidligere importør har noe liggende eller så går det sikkert an å få en børsemaker til å lage deler. Fabrikken har bekreftet at de kan levere deler til Montreal, men om det samme er tilfelle med SL88 vet jeg ikke.

 

En ny Montreal sv81 vil i dag koste ca kr 55.000,- inkl mva. Med rusfritt løp vil jeg da tro at SL88 ville koste en del mer. De brukte som jeg har sett til salgs har ligget på kr 20-25.000,- (http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17893970). Men en kompis av meg fikk kjøpt en i bra stand av en bekjent for kr 15.000,- i fjor tror jeg det var. Får man tak i en i bra stand til overkommelig pris er nok dette våpen som ikke taper seg mye i verdi. Men dette med reservedeler gjør nok at Gamba heller ikke er det letteste å selge.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, æ har en sl88 å e fornøyd...

 

Ang. reservedeler, så er d mulig å få tak i fra Renato Gamba, som sagt i tidligere tråd så er Daytona (Renato Gamba) laget på samme lest som sl88.

 

http://www.renatogamba.it/index.asp er nettadressen, du finner epostadressen deres her inne, å ett oversiktsbilde av delene som en gamba er oppbygd av, deretter er d bare å skrive en mail om hva du er ute etter, de har ett greit lager med reservedeler til sl88.

 

Men en advarsel, d kan ta litt tid med Italienerne, de er ikke de kjappeste til å sende varene, å så vil de ha betaling på forskudd, men jeg har ikke hatt noe nevneverdig problem med å få deler, det har bare tatt laaaaaaaaang tid :)

 

 

____________________________________________________________________________________-

 

Bedre med en Gamba i hånden enn noe annet ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...