Nemo Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Hadde ei bikkje for noen år siden som var suveren på støkkjakt på rype, skjøt også rugde for den! Den gikk aldri lenger fra meg en haglehold og markerte tydelig når den fikk ferten av fugl! Rypene jagde den som oftest slik at jeg fikk dem i mot meg! De kunne trykke veldig når den var på sporet! Bikkja var en blanding av Schæfer og lundehund, meget selskapelig og med nerver av stål! Hvilken hund kunne hatt slike egenskaper? Den bjeffa heller aldri noe særlig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peacemaker Posted September 1, 2009 Share Posted September 1, 2009 Engelsk Springer Spaniel(working) og de andre spanielrasene med jaktlinjer er jo støttende hunder. Jaktlabradoren og andre retrivere med jaktlinjer har de samme egenskapene. Stor Puddel med riktige linjer kan også brukes til dette. Vil du ha en mix kan jo f.eks. labradoodle med jaktlinjer brukes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
300kongen Posted September 2, 2009 Share Posted September 2, 2009 Støtter engelsk springer spaniel til dette, vel og merke av jaktlinjer. Mye handler selvsagt om dressur og hvor langt ut du "slipper" bikkja - en spaniel med god jaktlyst og bra selvstendighet kan fort bli en kortjager også. Masse god info her: http://www.spaniels.org/cm/public/openI ... 9273935446 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stratos Posted September 2, 2009 Share Posted September 2, 2009 Vet om en eier av en spinone som gjorde som du sier. veldig spennende, og skytterne på de engelske prøvene likte det uhyre godt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts