Jump to content

løs Drever


grønneberg

Recommended Posts

Har en drever som blir 2år til jul, ble skutt 4 rådyr for den i fjor, men litt problemer i år. søket har tatt seg opp men hun er utrolig løs og bjeffer på gud vet hva og hvor gammle spor?? idag kom hun i full los med en elgokse foran seg, puh, fikk stoppet henne og viste klart ifra med stemmebruk hva jeg syns om den saken, virker som hun er veldig heit i hode og når hun kommer på rådyr er det garanter los, men er litt lei av og høre støyting på alt mulig og så tror hun at det hun støyter på skal komme opp av bakken med og rote rundt på samme sted.

Noen som har vært borti lignende, jeg har hatt 2 gode hunder før men ikke opplevd dette.

råd og meninger mottas med takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Målbruk/losføring er vel dessverre det vi hundefolk har minst mulighet til å påvirke, det ligger i hvert enkelt individ fra naturens side. Hunden er jo ung ennå, kan hende dette endrer seg med alderen, men det kan like gjerne bli verre... Dessverre.

 

Eneste mulighet til å påvirke dette er å sjekke hvor løse/trange potensielle foreldre og besteforeldre er, og ikke parre to "løse" individ med hverandre. Likevel, sånn losføring kan nok uansett dukke opp ut av det blå.

Link to comment
Share on other sites

En på jaktlaget har en drever som nå er 9 år. Da den var på samme alder som tispa di losa den på alt fra ekorn til elg (nabokatta var et yndet drevobjekt). Dette har den lagt av seg med alderen og lager nå kun lyd når den er i kontakt med rådyr eller hare. Skal se hun bare trenger litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Har blitt skrevet og ment mangt om dette, men min erfaring er at dette avtar med alderen. Med mer erfaring på nakken skjønner de når det trengs å lose eller ikke.

 

Har en unghund her og på 2 år. Løs som f.. den og, men er ikke bekymret. Heller litt løs enn alt for trang synes jeg da..

Link to comment
Share on other sites

at den loser på alle slags arter er etter min mening ingen fare. Dette viser bare at det er jaktlyst i hunden, og det er det ikke alle drevere som har lengre...... Antall arter den loser på kommer mest sannsyneligvis til å avta etter som erfaringene kommer, men at den er veldig løs som unghund er etter mine erfaringer ikke bra (stikk motsatt av en før her, så nå ble du vel klok... :P ) Lykke til i fortsettingen i allefall. Hvem er foreldrene til bikkja?

Link to comment
Share on other sites

Løshet er jeg helt overbevist om at du ikke kan gjøre noe med! Det er hunden fra den er født å det ligger i genene på den..

 

Noen få individer blir bedre med alderen men de aller fleste blir verre.

 

Det at den loset på elg har ikke noe med løshet å gjøre, det er bare jaktlyst å der kommer din dresur inn i bildet. At du snakket hardt til hunden er jeg enig i å det bruker jeg selv, er mye gale folk der ute som banker bikkja å det har jeg veldig lite tro på....

 

Det med løshet har bestandig fasinert meg å jeg diskuterer heller det med andre harejegere en de timelange losene vi er så glade i å skryte av :wink:

 

Løshet kan egentlig forklares nogenlunde slik: At en hund løper etter byttet sitt og loser er jo egentlig helt feil, hvordan skal den noensinne få tak i byttet sitt så den får mat i magen?? Ingen andre dyr i naturen opptrer slik for da hadde de sultet ihjel!

Det er vi mennesker som har avlet på denne egenskapen for det vi kan bruke den egenskapen til jakt :)

At noen hunder da "loser" på nattefoten til en hare eller rådyr kansje noen timer etter de har vært der er etter min mening at avelen har slått litt feil på den hunden å egenskapen vi ønsket oss har blitt for "god".

 

Jeg er overbevist om at løshet er arvelig, jeg har en hund som støter en del på foten selv å jeg vet at søskenene dens også gjør det.

En annen jeg kjenner fikk et kull på en hund som var så løse at de måtte avlives når de var rundt 4 år, det var umulig å vite om de var på fot eller om haren var på beina! Foreldrene til disse valpene var IKKE løse men det viste seg med litt undersøkelse at den ene bestefaren var veldig løs så dette kan kansje hoppe over en generasjon?

 

Ring en runde til de andre valpe kjøperene å hør hvordan de har opplevd valpene så langt..

 

Men heller en "litt" løs hund en en som er for trang, det finnes ikke noe kjedeligere en en hund som holder helt kjeft så fort den er ca 3 min etter dyret :?

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med h11te her.

I de aller fleste tilfellene blir hundene desverre løsere og løsere med årene. Dette pleier etter mine erfaringer å komme i en sterkt økende grad når bikkje er +-6 år.

 

Noen hunder har litt mye lyd frem til de er ett par år, så kan det bedre seg, men mine erfaringer er som sakt at det pleier å gå gale veien, dessverre.

 

Hold oss gjerne oppdatert hvordan det går utover sesongen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...