Jump to content

*Hjelp! Hagle-problemer midt i jakta*


9,3x62 SL

Recommended Posts

Har et lite problem med hagla mi, en Merkel modell 8 (sideligger), det er vel så og si samme hagla som Sauer&Sohn sin modell 8.

 

På leirduebanen på mandagen bommet jeg på den første leirdua, og fingeren letet seg til den bakre avtrekkeren. Men den gikk ikke an å klemme inn :? Jeg brakk hagla, smekket sammen og fyrte av på neste leirdue. Med bakerste avtrekker. Dua gikk i tusen knas, så da funket den. Og den funket fint etterpå også.

 

Men idag, på sjøfugljakt, skjedde samme tingen. 2 stokkender tok til vingene ca 25-30 meter framfor meg. Skjøt ned den første, og siktet gikk til den andre anda, og fingeren på den bakre avtrekker. Den gikk ikke an å klemme inn :evil::evil: De ordene som kom fra min munn for noen timer siden egner seg nok ikke på trykk.

 

Jeg brakk hagla og smekket den sammen igjen. Trakk av rett ned i vannet, og det smalt.

 

Som sagt, det er ikke vanlig at dette skjer, men det er jo ikke noe særlig å vite at når man skal skyte skudd nummer 2 er det ikke 100% sikkert at det smeller :?

 

NOEN som vet hva dette kan være :?: Nå er det jakt og jeg vil ha hagla mi i orden snarest mulig :!: Dette har "bare" skjedd 2 ganger siden mandag, men det er 2 ganger for mye :!:

 

Hagla er forøvrig produsert i 1977. Om det er noen deler som må byttes ut, er det mulig å få tak i deler til ei såpass gammel dame?

 

Takker for svar :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmmm, kan sikringen skru seg på under rekylbevegelse???

 

En annen ting som det kan være, er hvis våpenet ikke blir brukket helt, så går ikke hanen helt inn i lås, og følger derfor med ned igjen når våpen lukkes. Hvis timingen ikke er lik på begge hanene, kan dette fenomen oppstå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...