Jump to content

Hornady 208gr A-max .308"


maral

Recommended Posts

Jeg er så smått i startgropa med å få ordna meg et vekselløp til min 416 Taylor. Denne børsa blir veldig lite brukt slik den står nå, så jeg har gjort meg noen tanker om at den kunne få seg et skjefte og ei pipe til.

Tanken er at pipa skal bli ei lang og tung pipe i 300 Winmag, først å fremst tiltenkt lange hold. Har sett for meg ei 28" pipe i Shilens profil 6-8..

Så til sakens kjerne..pipe/kalibervalg er framkommet på grunn av ønsket om å bruke en spesiell kule, nemlig 208gr Hornady A-max. Sær sak dette, bygge "nytt" våpen utifra ønsket om å kunne bruke ei nååget uvanlig kule.. :roll:

 

Ser at kula så vidt er nevnt i tråden om ekspansjonstesting av 308-kuler, men er det noen som har mer info om kula?

Det finnes kanskje en eller annen som har prøvd den i en 300 magnum?

Kula er visstnok 39mm lang.. vil den stabilisere i et 1:10" løp?

Hvilke hastigheter har man fått?

Presisjon?

( i følge QL skal en 700mm pipe kunne slynge denne kula ut i bortimot 900m/s, er det oppnåelig? Skulle det være mulig, vil 208gr-kula , med en bc på 0.648 kunne holde seg supersonisk ut mot 1700m hold )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er en 300Win TRGen har, tror han slynger dem ut i ca 860-870m/s. Jeg er rimelig sikker på at det er 1-10 stigning i Remen hans. Godt går den også.

 

Send han en PM

 

Edit: Han lader ikke full pupp, tror han vil spare pipa litt, samt at det var der han fant best presisjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...