Jump to content

Duejakt - ABC??


Jotomatic

Recommended Posts

Hei..

 

Har veldig lyst til å teste duejakt i påvente av rypejakta, men aner ikke hvordan jeg skal gå frem.

 

Noen kloke hoder som kan bistå med litt info?

 

Hvordan skaffer jeg meg terreng? Må jeg ha noen form for jaktkort? Hvor nære beebyggelse kan det jaktes osv osv?

 

På forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Her kunne man skrevet så mangt....men kort sagt:

 

1) Du trenger kun jegeravgifta - betal denne.

2) Gå til anskaffelse av det nødvendigste utstyr: kamoklær og -nett, lokkeduer osv. Jeg mener du trenger minimum 30-40 lokkefugl, men her er det mange meninger. Duekarusell bør du vurdere hvis du har tenkt å jakte mye duer. Kamuflasjehette og hørselvern er "et must" - duene ser utrolig godt. Er du heldig/dyktig kan det bli mange smell!

3) Etter nøye observasjoner på flere steder spør du om tillatelse fra bonden som eier åkeren hvor du har sett det beste trekket. Hvor nærme bebyggelse du kan jakte, er det i grunnen bonden som bestemmer. Bruk hodet - det er lite lurt å starte skyting kl. 0630 søndag morgen i nærheten av hus....husk at haglene går et godt stykke (3-400m?) før de faller ned. Forsøk å finne en erteåker eller hveteåker.

4) Jakta er best morgen og kveld - min erfaring er fra ca kl. 06-10 og 15-19.

5) Vurdèr salongen! Kan være kjekt å ha dersom duene setter seg ned i nærliggende trær osv. Husk trygg bakgrunn.

 

Osv osv.....det er som sagt mye som kan sies her, men bli ikke altfor skuffet om de første øktene blir resultatløse. Jeg mener "spaningen" og forberedelsene i forkant av jakta det aller viktigste. Gjør du en god jobb her, er mye gjort :D

Link to comment
Share on other sites

Gå inn i småviltkammeret å finn noen tråder som heter: Duejakt 2008 2009. / Duejakt+barn(trenger svar kjapt).

Der kan du lese deg fram til det meste :D Vet ikke hvor du bor, men du kan bli med meg på et jorde i 16tida idag om du vil :?: ( bøsje å skudd må du ha selv) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Santo 1: Holder på med å pløye meg igjennom Duejakt 2008/09 nå.. :)

 

Holder til i Oslo. Idag passer typisk nok ganske dårlig, men takker så meget for tilbudet!

 

Viser seg at et par kompiser hadde avtaler med grunneiere i fjor, så krysser fingre for at de har gjort det samme i år!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...