Jump to content

Angående utsagn om trykk


Guest

Recommended Posts

Jeg har en eldre Beretta fra 1972 som jeg har skutt litt lerduer med. Etter å ha snakket med flere børsemakere, sitter jeg her og lurer på noen av utsagnene.

Ca halvparten sier at det går greit å skyte stålammunisjon for lerduer så lenge choken ikke er for trang (i mitt tilfelle er det 1/4 og 3/4). Den andre halvparten sier at man ikke må finne på å skyte lerdueammunisjon av stål i geværet, men at jeg trygt kan bruke Vismut og bly i geværet, uavhengig av ladning, så lenge det er snakk om 70mm patroner.

Påstanden er at trykket i lerdueammunisjonen av stål er større, fordi stålet ikke deformerer seg. Jeg får ikke dette til å stemme, ettersom det jeg har forstått så ligger jo både bly,Vismut og stålhaglene inne i plastkoppen som skytes ut. haglene er vel ikke i kontakt med løpet direkte ? All lerdueammunisjon jeg har er CIP godkjent, noen har et trykk på 70 Mpa, mens på noen bokser så står det at geværet må være testet til 900 kgcm2. Har blitt fortalt at min Beretta nok helt sikkert er testet til 900kgcm2, så hva er da problemet. Hvorfor skulle dette være et problem ? Skal selvsagt ikke skyte stål i det øverste løpet. Flere av børsemakerene hevdet også at stål gjør at det raskere blir slerk i haglen.

Snakket også med en amerikansk børsemaker som er ekspert på Beretta og han skrev at stålammunisjon med liten diameter går helt fint.

 

Nå har jeg tatt steget og levert inn geværet for ny trykktesting, åpning av choke fra 3/4 til 1/2 og oppstramming hos børsemaker. Vedkommende børsemaker er av den meningen at det ikke burde være noe problem med lerdueammunisjon av stål i dette geværet.

 

Er det noen som har noen erfaringer, eller meninger rundt dette med eldre våpen og stål. Da gjerne med tanke på diameter på haglene og trykk. CIP standarden er jo grei, men hvorfor hevder da noen børsemakere at dette er et problem ???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en eldre Beretta fra 1972 som jeg har skutt litt lerduer med. Etter å ha snakket med flere børsemakere, sitter jeg her og lurer på noen av utsagnene.

Ca halvparten sier at det går greit å skyte stålammunisjon for lerduer så lenge choken ikke er for trang (i mitt tilfelle er det 1/4 og 3/4). Den andre halvparten sier at man ikke må finne på å skyte lerdueammunisjon av stål i geværet, men at jeg trygt kan bruke Vismut og bly i geværet, uavhengig av ladning, så lenge det er snakk om 70mm patroner.

 

Kan bare snakke av egen erfaring her: Arvet en SKB o/u fra søttitallet en gang, og tok denne med til børsemaker med det samme spørsmålet. Det eneste han var interessert i var choken, hvorav den øverste er noe mellom 3/4 og full, mens den underste var rundt 1/2. Kunne fint skyte stål i det underste. Trykk og sånn var ikke interessant....

 

.Thag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...