Jump to content

Federal Power Shock i 6.5x55


Falk

Recommended Posts

Var ute og skaut inn noen rifler med jaktammo i dag. Jeg fikk rimelig gode samlinger med Federal sin Power Shock i kaliber 6.5x55, så jeg tenkte jeg kunne prøve denne på rådyrbukken i år. Så mitt spørsmål blir er det noen som har felt rådyr med denne i 6.5x55. Lurer litt på om dennne patronen er hardt mot kjøttet og gir mye kjøttødeleggelse?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ikke prøvd Federal sine , men kan anbefale en annen kule som er veldig bra. Det er Lapua sine Naturalis. Jo du må pusse litt mer men er verdt det. Opp gjennom åra har jeg skutt mye dyr , og brukt litt forskjellig ammo. De første åra brukte jeg en 30.06 Lakelander før jeg i de siste 3 åra har brukt shultch&larsen i 6.5 x 55 som har utmerket presisjon.

 

Det jeg kan si etter alle mine felte dyr ( som er passert over 100 , hjort og rådyr ) er at jeg alldri har sett et bedre resultat med hensin til knall og fall ( ja jeg vet det kommer an på skuddplassering etc ) Samt at ved gjennomskyting bog er det ca en halv håndflate jeg trenger skjere vekk.

 

Det er nok sikkert andre som også har en kule de liker og som de kanskje syns er enda bedre.

 

Detter er kun mine egne observasjoner og baseres på det

 

 

I min rifle går de veldig stødigt og presterer sammlinger på ca 20 mm i 3 skudd serier 100 m. Som jeg synest er greit nok. Sammlinger på 200 m er ca 25-30 mm med tofot. Om de vil gå bra i din rifle vet jeg ikke , det må bare prøves.

 

 

Forresten er dette mitt første innlegg og benytter andledningen til og si hei til alle her inne

Link to comment
Share on other sites

Hei Pathfinder.

 

Det ble til at jeg brukte en Lapua Mega patron i 6.5x55 på bukkejakta i år. Jeg skaut en rådyrbukk med min Ruger M77. Med det samme skuddet gikk så jeg ikke noe antydning til skuddtegn på dyret. Bukken hoppet lett avgårde som om ingenting hadde skjedd. Jeg gikk bort til skuddplassen og fikk se en masse blod i gresset. Måtte tilkalle en med ettersøks hund. Det gikk greit å finne dyret som hadde løpt ca 80 meter opp på en liten topp. Bukken ble truffet oppe i hjertet og hadde nok løpt seg tom for oksigen. Under flåinga og parteringa må jeg si at jeg ble overrasket over hvor mye kjøttødeleggelse Mega kulen hadde forårsaket. Syns den var vel hard med kjøttet og samtidig ble jeg noe forundret hvor langt dyret hadde greid å løpt med et slikt sår.¨Det er kanskje lite å bedømme Lapua Mega patronen med, men jeg har ikke lyst til å bruke denne kulen mer i 6.5x55. Bukken var forsåvidt en 6 tagger med en slaktevekt på 16.5 kg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...