Jump to content

Oppdretter ?


brevind

Recommended Posts

Hei ! Jeg har "vært med" en stund, men dette er mitt første innlegg her! :oops::)

 

Jeg lurer på om det er folk med oppdrettserfaring her? Tenkte dette kunne være en tråd med tips og spørsmål for de av oss som har interesse av oppdrett.

Jeg går selv og tripper rundt og er full av forventning til valping som skal skje om et par uker! Som fersk oppdretter får man lett følelsen av at det kanskje er mere man burde ha husket, ordnet på forhånd osv. :?:

 

Jeg har: Romslig valpekasse med innvendig liggelist, har tatt markekur på tispa ved 40dg drektighet, forsikring i orden (i tilfelle dyrlegebehov), overbevist resten av familien at valpekassa faktisk må stå like ved siden av kjøkkenet, sørget for fri fra jobben rundt valping. - - - -

Hva mere må planlegges ?

 

Gleder meg egentlig som en unge og håper alt går bra ! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Det er spennende med nye valper ja!

 

Jeg er ingen oppdretter, men har mye kontakt med min egen og andre som er aktive i bransjen. Det jeg ville gjort var å ta vekk valpekassa fra all trafikken nå under valping og de første ukene etterpå. Det er viktig for mor og valper å få ha det litt fredelig i starten; mor er sikkert sliten og ungene er likevel for små til å håndteres for mye. Står kassa for nær så er det lett for at det blir for mye forstyrrelser (man kan liksom ikke gå forbi uten å ta på dem :wink: ).

Vet at min oppdretter hadde valpekasse nede under trappa de tre første ukene; deretter flytta hele gjengen opp midt i stua og fikk masse stimuli og sosialisering derifra og utover mot leveringstid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler også ro de første 3 ukene. Da kan heller tispa komme til dere om hun føler for det.

Etterhvert passer det bedre å flytte valpekassa "ut" i huset. Gjerne bure inn et område i huset om du har mulighet.

Gled deg, du har mye artig forann deg.

Lykke til med valping!!!!!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Det kan avhenge litt av om hun får et stort kull. Dersom valpene dier og legger godt på seg og virker fornøyde så kan du gå ut fra at hun har melk så det holder. Kjøp deg en liten kjøkkenvekt og vei valpene jevnlig. Kan være greit å føre tallene opp i ei bok slik at du følger litt med på utviklingen.

Blir det mange valper kan det jo være vanskelig å skille dem fra hverandre i starten så en fargetråd rundt halsen kan være fint for å holde styringa :P

 

Ps: hva slags rase er det du har?

Link to comment
Share on other sites

Veit ikke om jeg tør å bruke den tråden , men - .

Veie jevnlig ja, det er jo eneste sikre.

Kjennes bra ut å "tenke høyt" sammen, man blir mindre bekymra da! Dette er jo det første kullet hennes, hun er bare 3 år! Har for 10- 12 år siden hatt et kull på ei anna tispe, men jeg legger liksom litt mere i det denne gangen! :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det!

Kan man gå ut fra at tispa har nok melk til valpene de første ukene , eller vil det ofte være behov for tilleggsforing med noen form for melkeerstatning? Hvordan ser jeg det?

Ujevn vekst.

Geitemelk er fin tilleggsforing.

Når hvalpene blir litt eldre så har jeg gitt dem kjøttdeig og etter hvert tynnet ut denne med oppbløtt hundefor.

Få også oversikt på hvem vet som er på vakt når hunden skal føde.. og informer gjerne veterinæren på forhånd så han/hun vet om det og kan trå til på kort tid dersom det blir problemer med hvalpingen.

IKKE bruk mye Oxitosin dersom det er nødvendig. Det er et stoff som forsterker sammentrekninger i livmoren på hunden og for lettsluppen bruk av det kan resultere i bla.a sprengt livmor.

Da er det , etter min mening, mye bedre å ta keisersnitt .. med den dritten det fører med seg.

Første to ukene bør hvalpene få veldig mye ro og skal håndteres med stor forsiktighet. Det påståes at det er lett å gjøre ubotelig skade på både sjelett og nervesystem på den tiden.

5 og 6 uka er de to mest kritiske iforhold til å sosialisere hvalpene. La dem få hilse på hunder som ser annerledes ut (DERSOM disse kan slippes i nærheten av hvalpene) La dem få hilse på barn og fremmede.. gjerne ta med i bilen osv. Alt du kan lære hvalpene i denne perioden (UTEN å skremme dem) vil være gull verdt videre.

Dersom tispa er skuddtrent og viser hvalpene at dette ikke er noe å bry seg med så er dette også helt fint å begynne med på denne tida .

Jeg har aldri vert storoppdretter og det kan muligens være andre som har andre innspil eller vil sette mine påstander som feil .. Det er greit om de gjør. Jeg har aldri drevet oppdrett av jakthunder.

nemapuppy1kj6.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kan geitemelk brukes direkte? I andre sammenhenger er det jo gjerne ett eller annet pulver som må blandes ut . . Vel : Geitemelk må altså skaffes til fryseren på forhånd. :idea:

Ellers har NKK et par bra artikler på hjemmesida om de første leveukene.

 

Jeg tror selve oppdrettsbiten, drektighet, fødsel, - og de første 7-8 leveukene blir mye det samme enten det er jakthunder eller andre raser. Det viktigste er uansett å legge forholdene godt til rette slik at de nye individene får en maksimalt god start! Alle oppdrettere ønsker vel at "deres" avkom skal bli gode representanter for rasen, - som det heter på litt pompøst språk! :)

Link to comment
Share on other sites

Det du klarer å prege valpene på fra de er 4-5-6 uker gamle er som son sier gull verdt. Og husk på at det er veldig viktig med individuell tid med valpen - ikke bare som en ï flokken. Det er stor forskjell på hvordan de er sammen med den trygge gjengen og hvordan de oppfører seg når de er på egne bein.

Så bruk tid på èn og èn valp når de er blitt såpass store som 5-6 uker.

Introduser dem for alle mulige slags ting - enten det er bilkjøring eller unger som skal håndtere dem eller det er kloklipping ( det er jo helst for å venne dem til klosaksa; ikke at de har behov for det). Og vær streng med at når de er gått til ro for å sove så skal ingen bort å klå på dem.

 

Jeg er like nysgjerrig enda jeg på hva slags rase du har :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan geitemelk brukes direkte? I andre sammenhenger er det jo gjerne ett eller annet pulver som må blandes ut . .

Ja . geitemelk kan brukes direkte.

Dropp pulver og bruk heller the real thing.

Ligg langt unna kumelk.

Vær også litt obs på diare siden det lett kan dehydrere en liten skrott temmelig fort.

Var en oppskrift på hva som stanset det men jeg husker ikke helt hva det inneholdt. Noe med honning og potetmel.. men det var mer også.

Kan eventuelt forsøke å finne tilbake til det .. det er tross alt seks år siden jeg hadde hvalpekull i hus.

Her er forresten hvalpen på forrige bilde i en litt eldre utgave.

hnemor3yc0.th.jpg

Link to comment
Share on other sites

Et svar jeg fikk av en god venn som har drevet lenge med oppdrett.

 

Har vel ikke noen spesiell oppskrift (kommentar : vedrørende diare hos hvalper), hvis valpene er små har jeg god erfaring med IdoForm eller Zoolac. OM tispa blir løs i magen etter fødsel, gir jeg en god suppe (som de også får forebyggende pluss at den gjør at de slipper ned melka lettere. Kan godt finne oppskriften på den, har det i valpepapirene mine. Men kort fortalt er det en byggrynsuppe, med buljong, fløte, honning, druesukker, c-vit, ølgjær, kalsium i, den gir også krefter etter/under en strevsom fødsel, gis lunken. Dersom tispa allerede har fått løs mage, bytter jeg ut fløte med kefir, evt blander begge deler i.

 

Lykke til og spør gjerne om det er noe .. det er bare artig å gjennoppleve litt av det som engang var.

Link to comment
Share on other sites

Fiskeboller osv er fine greier og de fleste hunder jeg kjenner til er glad i både boller og pudding, tørrfisk osv osv.

Baktanken min med å bruke kjøttdeig er at det skal være enkelt å spise .. noe hvalpene "tenner" litt på og en god begynnelse for å begynne å plassere dette littegranne vanskeligere å finne for å få en liten tjuvstart på eventuelt sportrening.

Man kan helt sikkert bruke alt hvalpene vil ha og det er jo bare for å lære dem å bruke nesa.

Som sagt så har ikke jeg holdt på med jakthunder men å lære å bruke nesa er veldig god mental trening for alle hunder uansett rase.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jämthund, Jaktlykke! :wink::)

 

Ellers må jeg si : Denne valpekassa fungerer utmerket !!! :!::D

Det var det jeg ante at folk her sitter på utrulig mye kompetanse som er en skatt å få ta del i ! :!:

Veldig inspirerende og stimulerende med responsen her!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...