Jump to content

Flintlåspistol?


NonServiam

Recommended Posts

Hva er det egentlig jeg har her? Er det en ekte flintlåspistol eller noe nyere sammenskrudd ræl? Jeg var alltid våpenhistorisk interessert som barn, og min mor så vel sitt snitt til å snike inn litt almenndannelse gjennom å komme hjem med våpen/blankvåpen hun fant hos slektninger og på brukthandlere for så å oppmuntre meg til lese så mye som mulig om tidsepoken :) Dette skulle visstnok være en militær flintlåspistol fra 1700-tallet.

 

Noen som kan si meg noe mer?

 

Vpen001.jpg

 

Vpen002.jpg

 

Vpen005.jpg

 

Vpen006.jpg

 

Jeg fikk også en nazidolk som jeg helt sikkert mener er fake, men den får jeg poste en annen gang ...

Link to comment
Share on other sites

Den ser belgisk ut for min del, denne runde sirkelen ved siden av R med krone over, står det ELG i den tro? Den ser gammel og tidsriktig ut, men i flott stand. Ta vare på denne, du kan sikkert skyte med den, men få den sjekket av en børsemaker først. Så den ikke har noen sprekker i løp og svanskrue festet.

Link to comment
Share on other sites

En hver børse maker kan sjekke den, men du kan jo sende den til Børsemaker Per Anre Vågsland i Drangedal. Han har erfaring med sånne gamle ting. Vet ikke om noen som skyter med sånt i Oslo,men gjør en forespørsel i din lokale pistolklubb, de vet sikkert om ei gruppe som skyter med svartkrutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...