Jump to content

Kjøp av antikke våpen fra utlandet


Guest

Recommended Posts

Har den siste tiden så smått begynt å interessere meg litt for antikke våpen, spesielt pinfire rifler. Sitter av den grunn og surfer litt på Rock Island Auction Company, hvor de har mye interessant som virkelig fikk "måha"-cella i høygir. Men det er jo noen spørsmål som dukker opp med tanke på kjøp av antikke våpen i utlandet og antikke våpen generelt. Det jeg lurer på i første omgang:

 

1. er det noen her på Kammeret som har erfaring med kjøp av antikke våpen fra f.eks. USA?

2. kan noen fortelle meg hvordan øvrigheta stiller seg til dette? (moms, importtillatelse osv...)

3. noen som har erfaring med Rock Island Auction Company?

4. kan noen henvise meg til norske forhandlere av antikke våpen?

 

Og så er jeg så fersk som det er mulig å bli innen emnet og ganske uvitende om stort sett alt, så om noen kan tipse meg om god litteratur, setter jeg stor pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra en tidvis aggressiv promotering av egen bok, så var det en bra side det der. Har lært mye. Fant forøvrig mye matnyttig på hjemmesiden til Norsk svartkruttunion også (norsksvartkruttunion.no). En annen side av interesse jeg fant var www.hunt.as. De hadde en lite imponerende hjemmeside, men det som virkelig fikk måha-, vilha- og kjøpenå-cellene i fullstendig høygir var katalogen deres (Jakt- & samlevåpen fra Hunt AS). Noen som har kjennskap til de? Positive, såvel som negative erfaringer..?

Link to comment
Share on other sites

hunt... Dyrt

Prøvde å bøffe foreningen for levende historie (Driver utleie til teater og film) med å tilby plomberte orginale mausere i 8 x 57. Var VZ 24 mausere med rett ladearm, ikke noe som kunne brukes til filmutleie for 2 vk filmer i skandinavia.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei, jeg jobber for Rock Island Auksjonen og jeg kan fortelle deg at vi har kunder i Sverige, Finland, Norge og andre deler av Skandinavia. Faktisk selger vi over hele verden. Jeg kan ikke snakke med hva shipping reguleringer og skatt, men jeg vet vi selger til de landene nesten hver auksjon. Du kan by absentee på våre nettsider. Du må bare forlate et kredittkort for bekreftelse. Etter auksjonen vi kontakte deg med din faktura der du kan betale med kredittkort, overføring eller sjekk. Vi arrangerer alle frakt og forsikring for deg. Vi ønsker alle hjertelig velkommen til å delta på våre auksjoner. Takk.

Hvis du oppretter en nettside konto vil du få våre e-poster og nyhetsbrev. http://www.rockislandauction.com

 

Dan

 

Here is a recent news release

 

Et av de fremste auksjonshusene som spesialiserer seg på klassiske skytevåpen og militære memorabilia, RIA, har kunngjort en snarlig auksjon for skytevåpen, Premiere Firearms, som vil gå av stabelen mellom den 4. og 6. desember.

 

Over 2.800 ulike våpen fra borgerkrigstiden, klassiske Colt-revolvere og andre skytevåpen som passer i samlingene, vil i dagene 4., 5. og 6. desember av selskapet Rock Island Auction Company bli lagt ut til bortauksjonering i en bygning med et areal på 7084 kvadratmeter, plassert i Moline i staten Illinois i USA.

 

Grunnleggeren av selskapet Rock Island Auction Company, Patrick F. Hogan, priser den europeiske etterspørselen etter disse objektene og derfor gjør han desemberauksjonen tilgjengelig og presenterer den online for nordiske interesserte som ikke har anledning til personlig å møte opp på auksjonen. Det dreier seg om en enestående anledning for entusiastiske samlere av antikvariske våpen og militære memorabilia i Norden.

 

Under auksjonen vil utvalgte sjeldne amerikanske militære skytevåpen bli tilbudt, prototyper på våpen og ekstraordinære eksemplarer fra samlere. Seks sjeldne våpen av klasse III vil bli lagt ut til bortauksjonering. Det dreier seg her især om en originalmodell av maskingeværet Thompson, versjon Colt 1921/1928 U.S Navy. I andre rekke dreier det seg om den sjeldne ‘Snabb’, en invensjons-Springfield-rifle, 1903-modell, en forsøksmodell av en halvautomatisk rifle og dessuten vil den virkningsfulle M1-karabinen fra 2. verdenskrig, også kalt “Presentation Grade, legges fram for å auksjoneres bort, og til den hører det et spesielt utstillingsetui.

 

Auksjonen Premiere Firearms auctions betydeligste utstillingsobjekt er den nylig funnede riflen Krieghoff ‘Presentation’ Lugers med inngraveringer fra produksjonen. Dette ekstraordinære samlerobjektet er ett av bare ialt fem kjente stykker rifler av merket Krieghoff ‘Presentation’ og et læretui og to magasiner som passer inn følger med. Å være eier av utstillingsobjektet ‘Presentation Grade’ Krieghoff-riflen er utvilsomt flaggskipet i skytevåpensamlingen.

 

Selskapet RIA har erobret plassen som et av de fremste auksjonshusene for skytevåpen og miliære memorabilia. RIAs motto er ”en godt informert kunde er det viktigste”. Denne overbevisningen har bidratt til at selskapet har kommet i kontakt med samlere fra Norden og land andre steder i verden.

 

En tobindskatalog i farger er tilgjengelig online på Rock Island Auctions nettsider.

Link to comment
Share on other sites

Først, svartkrutt.com er en privat nettside, drevet av Øyvind F. Jeg finner det derfor ikke rart at han har markedsføring for boka si, som faktisk er veldig god. Jeg frekventerer den siden mye og kjenne Øyvind, og synes ikke den er spesielt preget av agresiv markedsføring.

 

For det andre, Hunt AS har noen fine varer for salg, men de er nok noe dyre. Jeg har kjøpt en børse fra dem, og prisen på den var helt grei. De har en del fint, men siden de faktisk skal leve av det, så må de jo ha noe stive priser.....

Link to comment
Share on other sites

Synes også at www.svartkrutt.net ikke har noe spessielt agresiv markedsføring, vet ikke helt hvorfor du synes dette. Men the Hunt har en del må ha ting ja og stive priser på mye. Har aldrig handlet fra rockisland, men de virker som en seriøs aktør i denne jungelen av auksjons hus der ute. Har bla. handlet fra Lauritz i danmark og det er jeg veldig usikker på om jeg gjør igjen pga av de ikke har så god peiling på hva de selger og synser veldig mye om objekter de har for salg.Og retur av kjøpt objekt som kom hjem og ble identifisert som noe helt annet var ikke en option fra auksjons husets side.....

 

Mens Brunn-Rasmussen i danmark har en del kjekke ting og har i tillegg stor kompetanse om det han selger. Det er som sagt mange seriøse aktører. Men hva er du på jakt etter? Det er vel lettere å veilede deg om du forteller hva du er ute etter. Det er milioner av net sider som selger våpen og utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...