Jump to content

LAding av Norma golden target 130 grain


Carl-gustav12

Recommended Posts

Idag har endelig alt ladeutstyret dukket opp og jeg har ladet opp noen prøve skudd. Jeg er ganske sikker på at jeg har mitt på det trygge men tenkte å spørre alikevell ettersom dette er de første skudda

 

Golden target 130 grain til 6,5x55

Krutt n160 1.serie 43 grain 2.serie 44 grain

Col 76,2 mm SKal da ha ca 1,5 mm friflukt etter mine målinger

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

JEg har også sett at lapua har col på 80 mm men på normas sider så er det col på 77,5.

Men jeg målet på rifla mi med pussestokk metoden og fikk maks patronlengde på 77,7. Dette fikk jeg også med å prøve med en patron med ganske løs kule. Hvorfor lapua og Norma har forskjellig col veit ikke jeg.

Link to comment
Share on other sites

JEG er 99% sikker, har målet på 2 måter og fått det samme +-0,1. Og jeg fikk da 77,7mm Nå gjorde du meg usikker her så jeg får ta et par målinger i morgen igjen. Men hvorfor har den lapualadedataene 80 mm og Norma 77,5 som col på denne kulen?

 

Det er vel egentlig to svar på dette, men det som skurrer er jo at for å få en COL på 80 mm tilsier det at du må sette dette 2,3 mm inn i bommene :?:

 

Forskjellig COL betyr forskjellig trykk, og dette er hensynstatt i ladningene de forskjellige oppgir. Men det er ikke vanlig å sette disse kulene inn i bommene med 6.5x55, eller med 6.5x55 overhodet. Min erfaring er at det sjelden gir bedre presisjon å kjøre med liten friflukt i en 6.5x55 overhodet, noe som har med hvordan kammeret normalt sett er bygd opp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...