Jump to content

barnse tsx 308 ladedata? 150grs vs 168grs?


joakimB

Recommended Posts

hei har kjøpt en pakke med barnes tsx 168 grs skutt et par skudd med ei ladning på 40grs N-11 krutt men da var det litt mye kammertrykk så må nok ned en grain eller to.

 

men er det noen som har gode lade data på denne kula?

og hva villde dere valgt i 308 168 eller 150 grs?

 

enkelte mener 150grs er mer egnet i dette kaliberet,.

 

mvh joakim

Link to comment
Share on other sites

Har brukt endel 150 TSX i 308. OM du bruker ladninger tilsvarende 165grs vanlige kuler er du rimelig sikker.

 

Krutt i klasse med Norma 202/203B/N-19/Re 15/Rhino 15/Vithavouri N-540 Winchester 748/Hodgdon Varget er passe. -11 er i raskeste laget og du får fort høyt trykk. Du får ca 840m/s med disse kruttene i normale piper uten å krangle med trykket.

I Kort kasse(71mm) stikker 168grs kula veldig langt nedi hylsa og du sliter med å komme særlig over 770-780m/s og da finnes det bedre alternativer.

 

Jeg har ikke skutt mengder med vilt med ladningen enda, men har alltid utgangshull og relativt lite kjøttødeleggelser. Dessverre synes jeg den gir litt lite sjokk i viltet og det hender dyra går en liten bit.

 

Min favoritt i 308 for tiden foruten NF er nye Trophy Bonded Tip i 165grs. Den gir stor diameter, bra presisjon og er ikke like lang som TSX og kan dermed lades til ca 800m/s uten å risikere liv og lemmer. Desverre er denne ikke å få som komponentvare før neste år.

Link to comment
Share on other sites

.......noen som ønsker å kjøpe 90 stk barnes tsx 168 grs? mvh joakim

 

Det var synd du ikke fant dette ut før.......nettopp bestilt 100 stk, Barnes TSX 168grs til 30.06'n min.....

Og pakken er sendt.....ellers skulle jeg kjøpt de. Men trenger sikkert noen fler til neste år? :D

Link to comment
Share on other sites

Ladnig til Tikka 565 Continetal sporter 308W løpslengde 61cm stigning 1-11

140 grains barnes X, 45 grains N-540 VO= 870m

168 grains barnes tsx, 45 grains N-540 VO= 852/848/850m/s (hard ladning kunn for jakt)

friflukt 1,3mm

 

Presisjonen er helt super.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...