Jump to content

ladning fabrikkny 6,5x55 norma elite


grevlingen

Recommended Posts

hei slo ut kula på ei fabrikkny norma elite 6,6x55 vekta viste 53,2grains.hvilken kruttype norma bruker vet jeg ikkje men komprimert ladning var det definitivt kruttet lå helt i hylsehalsen.noen som vet hvilket krutt som er i disse?eller er det en fabrikkhemmelighet som bare norma vet :?:

Link to comment
Share on other sites

Heisann, vet ikke eksakt hva Norma lader med, men vet at man favoriserer seintbrennende krutt i 6,5x55 med tunge kuler. Hvis den er ladet med Hornady Interlock 156grs, så vil jeg tippe at det er brukt Norma MRP eller URP. Du kan jo også prøveskyte den i en kronograf for å finne utgangshastigheten.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Akkurat hva som er i fabrikkpatronene er ikke godt å vite. Det trenger nødvendigvis ikke være en krutt-"batch" som tilsvarer noe av det de selger i løs vekt. Men ut ifra vekt og volum kan det høres ut som om det er noe MRP-2-lignende, eller helst noe enda mer saktebrennende.

53,2 gr MRP-2 + 9grams kule kan være temmelig "hot".

Har brukt MRP-2 og nå senere Rhino-30 til 9grams Sierra & NF, ("nesten" same-shit-different-wrapping.) Fikk god hastighet, fulle hylser og relativt lavt trykk (vs. vanlig MRP). Men jeg stoppet en bit før 53gr. (53gr ville vært svært komprimert i mine hylser, (Lapua.))

Lite ladedata for MRP-2 + 140 å finne, men det tryggeste er å starte på 156/160-ladninger og ta det derfra. Da er man på trygg grunn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...