Jump to content

Remington Revolverkarabin


slegga

Recommended Posts

Hei.

Lurer på om noen kan hjelpe meg med en verdivurdering av en modell 1858 remington revolverkarabin i cal .44

 

Har samtidig ikke DEN store interessen av dette våpenet, mere interessert i eldre europeiske jaktvåpen så om noen føler interessen rive og slite..... :)

Link to comment
Share on other sites

(møkka funksjoner...)

 

Er det en replika eller en original Remington 1866? (et dårlig år å introdusere en rpeterende perkusjons karabin... :twisted: )

 

Er det en replika... kanskje 2000 med litt flaks

Er den original, noe mer og jeg er interessert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke en 1866, men en 1858.

med andre ord mekanismen er som på en 1858 Remington revolver.

 

Har ikke tatt bilde av våpenet ennå, men fant et tilsvarende et liggende ute på en auksjon i usa

http://gunbroker.com/Auction/ViewItem.asp?Item=93942838

Til forskjell fra denne så er min i cal .44

 

Jeg kjøpte våpenet av en eldre våpensamler på sørlandet, sammen med en 1858 remingtonn revolver.

Vedkommende uttalte at karabinen hadde han hatt inne hos andre våpensamlere for vurdering og den skulle være original. Revolveren var han mer usikker på. der delte visstnok de vise seg i 2 leire. noen mente den var original mens andre at den var en samtidig kopi.

Andre kilder til vurderingen av våpenet har jeg dessverre ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok fortsatt en 1866... med mindre det faktisk er en kopi. (på samme måte som det vi kaller '58 faktisk er en 63...) Remington lagde ikke rifla før i 1866

 

mål løpslengden. Er den 18" eller kortere er det mest sansynlig en kopi, er den lengere kan den være en original.

Det er dog lite sansynlig at en original skulle ha forvillet seg til skadinavia.

 

teksten under er rappet fra Dixie Gunworks :

Less than a thousand of these revolving carbines were made from 1866-1879. Originally made in percussion and furnished in .36 and .44 caliber, a few were converted to .36 caliber rimfire, but are rarely found today.

 

Pris setting er igjen vanskelig... jeg ville gitt oppimot 4-5000 for en original. Men jeg er heller ikke registrert samler, men er nok mer en vanlig interessert i "western" våpen.

Link to comment
Share on other sites

Løpslengden er 20 tommer

det ser ut til at løpet er byttet ut like etter hundreårsskiftet da dette bl.a. er merket med

"W. HAYES. OCT. 1903" på høyre side

 

oversiden av løpet er merket:

"patented sept. 14 1858 E. Remington & sons. ILION. NEW YORK"

 

Noe våpennummer eller annen merking har jeg ennå ikke funnet.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke den prisantydningen du, Hassel, foretok egentlig har livets rett.

Har fått et tilbud på mange ganger det du antydet :lol: men har forløpig takket nei.

 

Utropspris på en jeg fant på en US auksjon på nettet er på 7500 dollar (tilsvarer ca 38.000 kroner med dagens dollarkurs).

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke den prisantydningen du, Hassel, foretok egentlig har livets rett.

Har fått et tilbud på mange ganger det du antydet :lol: men har forløpig takket nei.

 

Utropspris på en jeg fant på en US auksjon på nettet er på 7500 dollar (tilsvarer ca 38.000 kroner med dagens dollarkurs).

 

jøss :D Så bra, jeg syns jo remington har væært sterkt underpriset i samlersammenheng. Poenget mitt for min del, er hva jeg kunne tenkte meg å betale for en slik. Ikke nødvendigvis hva den er verdt for noen andre. Utropspris er forøvrig et dårlig utgangspunkt for prissetting... :roll:

 

Jeg ville nok heller gitt mer for originale US army brukte (dokumnetert) rifler, selv om de er produsert i mange ganger den uheldige remington rifla.

 

Forøvrig litt snodig at det står 1858 på kassa, men det er kanskje selve mekanismen og tønne låsingne som er patenterrt i 1858 og ikke selve våpnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...