Jump to content

Kikkert til jaktfelt.


LEK

Recommended Posts

Hei folkens!

Vurderer å kjøpe en Bushnell Elite 4200 6-24x40 Rainguard på Skytesport.no. Der koster den 4760,- Er dette et godt kjøp, eller kan det lønne seg å kikke på villmarksmessa førskommende helg? Skytesport.no leverer kikkerten med 1/4 moa targ dot retikkel. Vil gjerne ha tips spesielt vedr. retikkel, hva er mest brukt :?:

Hilsen en som har blitt totalt bitt av jaktfeltbasillen!! :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde mye heller kjøpt meg nikon 6-24-50 med 1/8 dot. den er mye mindre var på øye avstand og dottten er bedre tilpassa. 1/4 dot dekker for mye på hold på for eks 180-200m.

Er vel som og banne i kirka og si at en ikke vil ha bushnell, Men gå inn på VIKING JAKT OG FISKE. Han selger nikon til billig pris.Trur du blir mye mer fornøy med den gitt.Bushnell er nok billig men jeg er ikke fornøyd med øyefokus,skal ikke flytte mye på hue før det er svart i kikkerten, Det problemet er det ikke på værken nikon eller burrisen min. er spent på den nye sightron som jeg har bestilt nå om den er bra

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt fan av Bushnell selv etter jeg kjøpte meg en Elite 4200, men jeg ville heller hatt 8-32x40. Jeg personlig synes 24x blir i minste laget. Jeg sitter ofte og skyter på rundt 30x, for ikke å prate på liggende. Spesielt på hold over 150m synes jeg det er fint med 32x. I helga satt jeg og skaut på selen på 50m på ca. 30x og, det var ikke der jeg mistet poengene, men dette har jo mye med smak og personlige preferanser å gjøre. Er mange gode skyttere som fyller jaktfeltløyper rundt omkring med 24x-kikkerter mens andre skyter med faste 45x kikkerter. Kommer ann på hva du liker. Så lenge du går for Elite 4200-serien er de alle bra, men den med 32x er ikke så var på øyeavstand som de 24x'ene jeg har sett i. Det er nyere design på 32x'en så det har kanskje noe å si. Jeg synes ikke det er noe problem med øyeavstand og at den fort blir sort da man flytter på hodet, men som pettern sier er den litt mer var på dette enn andre merker f.eks Nikon. Slik jeg ser det har Bushnell en stor fordel da den kan paralaksejusteres helt ned i 10m. Det hender jo man får hold godt under 50m og da får man ikke Nikon, Burris, Sightron og mange andre klare. Hjelper ikke å ha krystallklar opptikk fra 50m og utover da skjøra står å gjør narr av deg på 20m, og du bare ser en grå masse i kikkerten, og bare de groveste stolpene av trådkorset. Dette er en relevant problemstilling, men man må jo selv vurdere hvor ofte dette blir ett problem, og hvor mye man vil fokusere på det.

Link to comment
Share on other sites

Kan være enig i det med paralaksen på bushnellen, Der det er 30 m så ser du klarere med den men smaken er som baken delt. Og prisen er jo gunstig det er sant. Men jeg vurdere ikke noe mer bushnell er greit og se i kikkerten i det en er på tur ned i skiva uten og må dra hue bak over for og se .enda jeg hadde kikkerten så langt fram som mulig.

Og det at så mange bruker den henger vel sammen med tradisjon, er det samme sauer 200 egentlig.sier ikke at det ikke er bra nok, men alle bruker det og da blir det til en skal ha det selv og. Det med frihet til og velge hva utstyr er vel noe jeg synes er veldig greit i forhold til DFS. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er veldig synd at nikon ikke produsere 8-32-50 med 1/8 dot. da hadde ikke jeg kjøpt sightron 8-32-56 med dot nå.

bestilte sightron før påske av jaktfall, men hadde spart en høvding på og bestilt den av viking jakt og fiske. men gjort er gjort. er mest spent på og få på kikkerten nå. dette med feltløyper med hold ned i 22m det er noe faans drit, Dette har ingen ting med riflejakt og gjøre.min hold 40-45m og max 200-300m. og figurer som er mer jeger relatert. Få opp mer elg rundt på jaktfelten neste år er min oppfordring til aransjørene.og når en slipper di korteste holdene så er det heller ikke problem med paralakse. og mange jegere skrur ikke sånn som vi i sporter.og da resultere det i mye skudd bort. Er vel ikke dette vi vil ha i felt løyper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...