Jump to content

Hjelp - Laddedata 6mmXC


Adder

Recommended Posts

Heisann forumvenner. Har nettopp anskaffet meg en rifle som er ombygd fra Rem700-kasse til 6mmXC. Løpet har 1-10" twist og har derfor planer om å "prøvelade" med 90grs Lapua Scenar-kuler. Lurer derfor på om noen av dere kan være behjelpelig med å gi meg noen startvekter som jeg kan benytte som utgangspunkt?

 

Finner lite med data på nettet. Har funnet noen, men disse dreier seg stort sett om kuler rundt 105 grs, noe som jeg tror kan bli vanskelig å få stabilisert i mitt løp.

 

Har liggende noe N140-krutt som kan benyttes første omgang.

 

Dersom noen har ladedata forøvrig til kaliberet, tar jeg seffers disse i mot med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens. Skal prøve å få lagt ut bilder ....... Det gjenstår en del småtterier før det blir testskyting, men skal prøve å få oppdatert tråden etterhvert som prosjektet skrider frem.

 

Har ikke fått dier i hus ennå, men de er bestilt. Gleder meg rett og slett som en liten unge til å få prøvd utstyret

Link to comment
Share on other sites

Her er bilde av "vidunderet" 8) Tatt med Mobilkamera vel og merke...

 

1z6418j.jpg

 

En del småtterier gjenstår ennå, som f.eks bedding, kolbeforhøyer, bedre kikkert o.s.v.

 

Børsa er bygget på en Rem 700 BDL i cal 308. Har nå justert avtrekket, tatt vekk knasten i forskjeftet(der løpet "hviler" i skjeftet) og laget litt bedre plass da "nyløpet" har en smule større diameter enn det originale.

 

Løpet er kappet til 60 cm, et Shilen select match med 1-10" snurr.

 

Rifla skal i all hovedsak benyttes til Rådyr og Storfuglpang.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja, der va kolbeforhøyer på plass.

24ltnyd.jpg

jp94r5.jpg

 

Rifla med kolbeforhøyer montert, bedda og klar for skudd:

10fs4jn.jpg

 

Kikkert ble en Burris 8-32*50 Black Diamond med Leupold montasjer og ringer.

 

Har ladet noen testladninger. Benyttet nc96m, noe som skulle være tilnærmet n150.

Benyttet Lapua scenar 90 grs kuler. Har gått skalaen fra 35 grs tom 38,5 grs. 0,5 mm friflukt ble benyttet på alle patronene. Ingen spesielle trykktegn på noen av ladningene. Ladningene ble ikke kronografert, Hardeste ladning (38,5 grs) hadde såvidt litt flatere tennhetter etter skudd, så vil tro at jeg nærmer meg maks her...

 

Presisjonen var meget lovende. Benyttet 2-fot med et buksebein(dongery) fylt med sand som "backrest". Testladningene ble skutt på 100 m. Det kunne virke som om at det ikke var så veldig nøye hvor mye krutt som var helt opp i hylsa.

 

Her et par-3 bilder (3 skudd på hver blink):

 

37,5 grs nc96m

1z6bbyb.jpg

38,0 grs nc96m

2l7x4h.jpg

38,5 grs nc96m

1fctpe.jpg

 

Gleder meg til å teste flere kuletyper og fartsmålinger etter hvert. rifla har potensial, ingen tvil om det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...