Jump to content

dobbel bjørneklo


dandoo

Recommended Posts

min far har nettop fått seg ei ny blandingsbikkje på garden heime. etter hva vi er blitt fortalt er det blanding av border colli og ett eller annet utvannet retriever. hunden er helt hvit med svarte ører og svart haletipp, og så har den dobbelt sett bjørneklo på begge bakbeina. noen som kan si hva dette kommer fra? er det vanlig at dette forekommer?

venter i spenning på om noen har løsningen............................. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Briard skal etter rasestandarden ha dobbel ulveklo (som vi kaller det) på begge bakbeina. Noen fordel med å ha slike klør ser jeg imidlertid ikke. Mine foreldre har en Briard og det har vært litt trøbbel med disse klørene. De har flere ganger fått spørsmål fra veterinær om de ikke vil fjerne dem på hunden deres, men har takket nei siden det står i standarden at det skal være slik. Ellers har jeg hørt at en del valper fra andre raser også har slike klør, men at det er svært vanlig å fjerne disse klørene en eller annen gang mellom fødsel og levering av valper til kjøpere.

 

Mitt råd til deg er å fjerne klørene ved neste veterinærbesøk.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg fjerner ulveklørne med negleklipper når valpene er 1-2 dager gamle. Inntil da henger de bare i skinnet,brusken har ikke begynt å feste seg enda. Venter man lengre må veterinær gjøre det. Ulveklør er bare iveien og til bryderi når bikkjene går med potesokker. Hvis klørne sitter tett inntil foten på feks en jakthund,vil de nok ikke være så brysomme, men hvis det er sånne som henger og slenger bør de fjernes før bikkja river dem av i kvist og kvas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...