Jump to content

minkjakt med petit basset


dunkern

Recommended Posts

Hei jeg har ei petit basset griffon vendeen tispe på 1 og halvt år som heter thyra.

normal_thyra_berfjord_08_borettslaget1.JPG

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve thyra på mink til sommeren men er litt usikker på om hun egner

seg til slik jakt .

 

er det noen som har erfaringer med slik jakt med basset :?::?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Heisann, tror ikke du skal ha de helt store forhåpnngene om det, men kanskje det går.

 

Jeg har jaktet en hel masse mink med de tre dachsene jeg har/har hatt. Innimellom dachs 1 og 2 hadde jeg også en drever. Den var fullstendig uintresert, ikke engang når dachsene hadde full los viste den interesse. Kun en gang gadd den å stikke snuten inn under steinen som dachsen loste under, og da fikk den seg et rapp over snuten av minken :lol: Den returnerte til sin vante plass på toppen av steinen, og stod der å logret og var glad, mens blodet silte.

Men dreveren var en jævel etter rev, rådyr og hare. Så jakt lyst det hadde den.

 

Tror det ligger litt i blodet på disse hibikkjene såsom terrier og dachs. Men du kan jo prøve, ta kontakt med en av minkejegerene her inne, det bor sikkert en ikke langt i fra. Så kan jo de få bikkja si til å stille en mink, så er det jo bare å slippe på og krysse fingrene. Les i minkejakt tråden som ligger under småviltjakt, så finner du nok hjelp der.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=2610

 

Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

takk for gode råd men det er sikkert noen som har prøvd petiten til dette også :)

Dunkeren jeg har er ihvert fall interresert i både mink og oter. Han har hatt flere i bergloser med begge slagene.

 

Jeg bare trur at Thyra kommer til å bli interresert......... :)

Link to comment
Share on other sites

Det er bare en måte å finne det ut på :wink:

Men jeg er i likhet med makkiboy, noe skeptisk til at bikkja er særlig interessert.

Drivende hunder er som regel mer interessert i dyr som springer avgårde, unntaket er støvere som er såpass rovviltskarpe at de gir standlos på rev, mink, grevling osv

 

Men for all del, kan hende vi tar skammelig feil, men husk å fortell hvordan det går om bikkja de kommer over mink da!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...