Jump to content

strihåret eller kort håret ?


Hjorte Brøl

Recommended Posts

hei skal få meg valp til våren. skal prøve å få den til å jage hjort og rådyr

det blir enten en stri håret eller en kort håret dachs. hva bør jeg velge ?

 

har noen av dere erfaring med hvilken av disse som er lettest å få til å jage?

selv om dette er veldig individuelt!

 

evt noen tips til opplering av valp :P

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Kan uttale meg om stihåra dachs, selv var jeg uten erfaring med å eie hund når jeg kjøpte dachsen, lånt mange soffahunder opp igjennom tidene riktignok!

Men jeg hadde en plan, få en hund som jaget rådyr! Og få den godkjent som ettersøkshund.

Dachsen(Sako) og undertegnede ble godkjent som ettersøksekvipasje før hunden var et år! Og han jaget rådyr 7 mnd gml. Hadde brukt mye tid med han i skogen fra han kom i hus 16 uker gml.

Han hadde ingen meriterte foreldre, men bestefaren var godt meritert.

Første rådyret ble felt for han 14 mnd gammel. Og han jager hjort også, men ikke fått skutt hjort for han.

Lynnet hans er veldig fint, snill mot alle mennesker.

 

Det jeg gjorde feil, var å spore ferskspor før jeg jeg gikk blodspor med han, han kan hoppe av blodsporet om han finner ferskspor, men nå kan jeg tolke han relativt godt, så ser når dette skjer, så ta blodspor først. :)

 

Fikk brukt han til ettersøk i elgjakta og det gikk greit, så morro når man får det til. Mere trening når snøen går her, utlært bli man aldri::)

 

Til høsten skal jeg ha han på drevprøver.

 

 

 

Lykke til i valg av valp:)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tenker mest på hjort ville jeg heller kjøpt en drever eller tilsvarende. Ser vi jakter med begge deler,men det er mye lettere å skyte for drevern det går litt fortere så dyra får ikke så god oversikt fremover. Men det turer like mye som for dachen.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jaktmessig så finner du topp individer fra begge hårlag.

Korthår er det mindre pelsstell med, da strihår må nappes for å få den rette pelskvaliteten.

 

Opplæring av unghund:

http://www.taxklubben.org/Injagnigsrad_olle%20lundberg.htm

 

Sjøl har jeg korthår, av den enkel grunn av at jeg synes de er finest, og jeg er ikke gla' i pelsstell.

 

Hjort, rådyr og rev er ikke uvanlige losdyr:

 

1225986088_resized.jpg

1225986182_resized.jpg

1233770204_resized.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

valget ble tatt og det ble korthåret valpen er nå snart 7 mnd og i dag hadde den sin første hjorte los, det ble 25 min på hind og kalv. første losen var han 5,5 mnd og siden har han hatt 5-6 loser på rådyr alt i fra 20-45 min. selv om han er litt rampete hjemme er jeg kjempe fornøyd med bikkja og takker for gode råd her på kammeret :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Husker ikke helt, men er far til Frida Simbad så er det gamle hunden min :D Har selv en korthår fra Kjærragården, Kjærragårdens DG Knerten. Fantastisk snill og familievennlig hund og et råskinn i skogen. På de siste 6 drevprøver har han fått 4x cert :D Så jeg er råfornøyd med korthår. Det er etter min mening kortere mellom hver korthår som jager godt enn strihår. Se på drevprøver de siste åra. Ikke mange korthår, men gjør det emeget godt på prøver. Godt valg :D og lykke til med opplæringen.

mor er kjærragårdens frida og far er finnelias tim
Link to comment
Share on other sites

Ja, dessverre. Min erfaring er at søket kan du ødelegge ved å ikke sitte i ro. Selv voksene dachser får trangere søk hvis du ikke gir de tid til å søke ut. Har bekjente som låner mine dachser og noen klager over søket, stort sett har de hastet gjennom skogen for å raskest mulig finne rådyr. Eller er det store forskjeller i søket allerede i valpestadiet. Du ser raskt selvstendige valper som reiser avgårde kontra de mer kontaktsøkende. En skogsvant valp vil selvsagt søke bedre enn en valp som er ukjent med skogen. La valpen løpe los i skogen hele høsten, gjærne mens du plukker sopp, rydder poster osv,

Mine hunder har alle ulikt søk, noen har vært kontaktløse fra dag 1 og måtte ha mye innkallingstrening , andre har ofte kontakt og trenger mye tid før søket blir bedre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...