Jump to content

Webcup-rifla 2008


FalconClaw

Recommended Posts

Fikk webcup-rifla rett før jeg reiste på sjøen. Fikk ikke fått tid til noe testing, men fikk klådd litt og montert kikkert.

 

Når rifla kom var det med en annen stokk enn den jeg egentlig hadde tenkt. Men etter litt klåing og vurdering bestemte jeg meg for å beholde den. Stokken er en grønn Houge-stokk. Den gummierte overflata gir veldig godt grep, og pipa er fri helt fra låskassa og fremmover. Fortreet av stokken virker stivt nok til å ikke gi kontakt ved bruk av tofot/frontrest. I motsettning til stokken på den andre Howa’en jeg har, som er som kokt spagetti... Så jeg tar pengene jeg hadde tenkt å legge i laminatstokk på den nye, og legger de av til å bytte stokk på den gamle med tiden.

Her er noen bilder av det nye familiemedlemmet:

 

normal_webcuprifle1.JPG

Montert baser.

 

normal_webcuprifle2.JPG

Og her er kikkerten ferdig montert. Er litt høy men det får være sånn til jeg får skaffet meg noen lavere ringer.

 

normal_webcuprifle3.JPG

Ladekomponenter funnet fram, fikk ladet noen moderate ladninger med Armscor 55gr. helmantel. Så når jeg kommer hjem er det bare å ta med rifla og ammoboksen, og dra på banen å foreta innbrekking av løp. Ellers har jeg 55gr. Lapua blyspiss og 50gr. V-Max liggende til utprøving. Så nå går jeg bare å tripper og vil hjem.

 

Kommer mer når jeg kommer hjem, og får testet litt.

 

Må nok en gang takke NBSF og sponsorer. Håper Webcupen overlever til tross for sørgelig deltagelse i fjor.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har Webcup-rifla hatt sin første dag på banen. Det ble stort sett bare tid til et innbrekkings rituale for pipa. Det ble gjort som følger: 5x1, 2x2, 2x3 og 2x5 skudd med puss i mellom, både nitrosolvent og mantelfjerner. Hvor mye dette har for seg vet jeg ikke. Men uansett en rolig og fin måte å bli litt kjent med rifla på.

 

Hadde også bare noen startladninger med Armscor 55gr. og noe partizan ammo med. Så noe større presisjonstesting ble det ikke. siste serien med Armscor gikk ca. 40mm og Partizan ca. 50mm, men da begynte skytteren å bli kald og ukonsentrert :oops:

 

Satser på en ny tur på banen på onsdag. brukte kvelden på å lade opp noen testserier med forskjellige kruttvekter og følgende kuler: Armscor 55gr. FMJ, Lapua E372 55gr. SP og 50 gr. V-Max. Blir spennende å se hvordan det går.

Har også montert reimfester på venstre side av stokken for bedre bærekomfort.

 

Har tatt litt bilder men kameraet er tomt for batteri for øyeblikket, satser på å få lagt inn litt bilder etter neste tur på banen.

 

Gøy med ny rifle :mrgreen:8):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på banen med igjen. Denne gangen med litt flere testladninger til Webcuprifla.

Stemningsbilde fra banen.

normal_wcrifla1.JPG

 

Først ut var Armscor 55gr. FMJ, med 22,5 til 24 gr. Norma 200. Fikk hastigheter fra 920 til 990m/s. Beste samling/spredning 44mm :? Må jobbe litt mer med denne, men det virker ikke som damen liker denne kula.

 

Så var det Lapua E372 55gr. SP. Med samme krutt og mengder. Hastigheter fra 880 til 960m/s. Beste samling med 24gr. Norma 200, 26mm. 958m/s i snitt.

normal_wcrifla3.JPG

 

 

Til slutt 50gr V-Max, også med samme krutt og mengder. Her ble beste serie også med 24gr krutt. 22,5mm og 996m/s i snitt.

normal_wcrifla2.JPG

 

 

Er opptimistisk med tanke på presisjonen. Seriene over var med nye Win. hylser, som jeg i ettertid oppdaget var mer ujevne enn jeg trodde. nesten alle hylsene var skjeve i munningen og må trimmes. Dette oppdaget jeg ikke først :oops: Så neste runde blir med trimmede og rette hylser :P

 

 

Har også brukt en kveld på å montere reimfester på venstre side av stokken, for bedre bærekomfort.

 

Vel nå er det tilbake til laderommet å trimme hylser, og lade nye testladninger til neste tur på banen. Som forhåpentligvis blir på fredag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...