Jump to content

22-250 riflestigning


bkringl

Recommended Posts

1:14 er standar i 22-250, med dette kan du regne med og stabilisere de fleste kuler opp til 55gr

Skal du lade kuler med tyngere vekt, er nokk 1:7 ca det du må ha.

Hva mener du med "lange hold" og "ikkje alfor lette kuler". I 22-250 rekker du et stykke ut med kuler i 55gr lada til god hastihet.

Er det en dedikert bøsje til ordntlig lange hold, ender du fort opp med custombygg ogdet gjør jo fort litt innhogg på visakortet da.

Link to comment
Share on other sites

Såg for meg kanskje rundt 55 grains kuler. Og avstander opp til 300 meter. Har ikkje noke erfaringer med dette kaliberet enda, men vil prøve meg litt fram. Kommer til å montere kikkert med utvendige knepp. Vett du ca kor mykje det vil "dale" ut til 300m, inskutt på 100m?

Link to comment
Share on other sites

Såg for meg kanskje rundt 55 grains kuler. Og avstander opp til 300 meter. Har ikkje noke erfaringer med dette kaliberet enda, men vil prøve meg litt fram. Kommer til å montere kikkert med utvendige knepp. Vett du ca kor mykje det vil "dale" ut til 300m, inskutt på 100m?

En 55gr v-max i 1170m/s innskutt på 100m daler ca 25cm ut til 300.

Same kule innskutt på 200m et ca 3 cm over på 100m, og har sunket ca 15cm på 300m

Innskutt på 170m,( som jeg syns er bortimot ideelt) ligger kula 1,5 cm over på 100m og ca 19 cm under på 300m.

OBS eksempelet med v-max er ikke langt unna max i bøsja mi, og langt fra alle kuler tåler denne hastiheten og samtidig beholde presisjonen.

Har en et så flattskytende kaliber som 22-250 er det nå min mening at en bør skyte inn på lengere hold en 100m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...