Jump to content

Telttur med valp ca4mnd


christianj

Recommended Posts

Hei vi sitter her å vurderer en tur(telttur) til sommeren på 4-5mil over 1uke. Det skal skje i juli og turen går fra abisko til norddalen i skjomen via counojavri. Så det jeg lurer på er om det er forsvarlig å ta med en foxterrier valp som da vil være 4mnd+++ Blir vel født i slutten av februar.

Det blir en kosetur med fisking og bomsing på høyt nivå og ikke noe stressgåing.

Har fått innspill om at mygg kan være et problem for hunden. Fins det myggmiddel for hunder?

Høy lyng kan visst føre til slitasje på buken av en valp, men da dette skal foregå for det meste på en ganske stor sti så er vei ikke det et stort problem?

Hvis valpen blir sliten går ikke det bra å bære den eller ha den i sekken en stund slik at den får hvile?

 

Går det å gjennomføre dette?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldrig hat foxterrier, men dachs, basset, elghund og laika valper.

Og hadde gjennomført den turen uten problemer. Du ender mest sannsynlig opp og måtte bære valpen en del. Men den veier ingen ting og vil fint finne seg til rette med og sitte i sekken. Gjorde det masse med dachsen jeg hadde. Bare start tidlig med sekke treningen. Og ta korte perioder av gangen. en terrier skal jo sitte litt i sekken oppigjennom på revejakt.

Link to comment
Share on other sites

Gled deg til du får valpen! Har en fox terrier selv og det er ei morsom bikkje!

Den burde ikke ha noen problemer med den turen, men forhør deg med oppdretter eller andre som kjenner rasen godt.

Det er viktig at ikke valper blir "kjørt for hardt" siden det kan skade utviklingen....

 

God tur ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...