Jump to content

Import av hagle fra Belgia


motordude

Recommended Posts

Hei,

noen som har gjort dette? Jeg vet hva jeg trenger her i Norge, men problemet ligger på den Belgiske siden. Butikken var motvillige til å eksportere da de ikke hadde kjennskap til regler etc. Håper å kunne overtale dem, hvis det ikke er for mye pes å eksportere. Jeg har skrevet til den Belgiske ambassaden så håper på svar, men i mellomtiden kan jeg jo prøve her. Noen som vet hva Belgiske myndigheter krever?

Link to comment
Share on other sites

Belgia vet jeg ikke men fra NL har jeg kartlagt.

 

Jeg skal få 1 hagle hos "svigerfar" i NL, en Franchi AL-48 med en meget spesiel mekanisme (hele løpet beveger seg i rekylen. Kopi av en J M Browning patent).

 

På Norsk side er det ikke noe problem, ha med kjøpetillatelsen og gå på rødt i tolla. Jeg ble anbefalt å sende en epost å varsle min ankomst slik at tolla er betjent.

 

På NL side må eksportør innhente eksporttillatelse hos lokalt politi og betale en mindre slump €. Så skal sviger og jeg møte på tolla på shiphol flyplassen å eksportere våpnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er jeg igang med den praktiske gjennomføringen. På vegne av Svigers har vi fyllt ut:

 

Aanvraagformulier consent tot uitgaan naar de EU-lidstaten voor Wapens en munitie die:

1. Zich onder duaneverband bevinden;

2. Zich in het vrije verkeer van NL bevinden;

3. Zich in het vrije verkeer van NL bevinden en na te zijn uitgegaan naar een EU-lidstaat weder binnenkomen in NL

 

(skjema har muligens skjemanummer WM 18A)

 

På dette skjema har jeg oppgitt at jeg skal kjøre gjennom tyskland og Danmark.

 

Så har jeg tatt kopi av pass med "rett kopi" stempel og underskrift + sendt original norsk kjøpetillatelse.

 

Fortsettelse følger om 1 - 2 mnd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er importen gjennomført. Sviger sendte overnevnte skjema til tollvesen i NL. I retur fikk han det utfyllte skjema påført saksnummer og merkelapp med strekkode + et brev på NL at våpnet var klar for eksport.

 

Sammen dro vi til våpenkontoret og der påførte NL politi våpenets serienummer på min kjøpetillatelse med et flott stempel. Så skrev de ut nytt våpenkort (helt brev som fornyes hvert 5 år og bekreftes hvert år + uanmeldt besøk på døra hvert år om du har mange våpen), noe som kostet €5.

 

Av norsk tollvesen hadde jeg fått beskjed om å fylle ut transittdokumenter på NL/D grense. Der var det selvfølgelig stengt på søndag, ingen åpningstider oppgitt eller telefonnummer mv. Jeg la frem problemet for en tysk politimann med røykepause, han trakk på skuldrene å gikk inn. Så jeg kjørte gjennom Tyskland og svingte av til kontroll sonen D/DK grense, der var det ingen men 300 m lengere fremme hadde de kontroll så jeg kjørte dit. Her ble jeg godt mottatt og etter å ha studert våpen og papirer fra NL tollvesen var de fornøyd, ingen skjennepreken mv for å ha kjørt gjennom Tyskland uten å ha besøkt toll på NL/D grense (jeg var nervøs). De leita etter narko i dørlomme fremme, under førersete og i midtkonsoll, hva annet kan en forvente når enn kommer fra NL 8)

 

I Larvik kjørte jeg på rødt og ble bedt om å gå tilbake til tollkontoret å importere våpenet. Dama var usikker men konfererte pr telefon med kolleger. Hun beholdt papirene fra NL og kjøpetillatelsens gule del. På kjøpetilatelsen skrev hun at våpenet var importert med et flott stempel på alle deler. i retur fikk jeg både den blå og den hvite originalen.

 

Nå er det bare å vente på våpenkortet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...