Hvilke erfaringer har dere med Zeiss sin service?
Kjøpte en Classic Diavari 2.5-10x50 for 5 år siden som har stått på en 30-06. Da jeg skulle ta siste serien på skytebana i går låste forstørrelsen seg. Etter skudd nr 2 følte jeg at det var noe annerledes med siktebildet, men tenkte ikke noe særlig over det. Etter skudd nr 3 var forstørrelsen "banket" ned til det som ser ut som 2-3 ganger, med en enorm "dorulleffekt" som aldri har vært der før. Omtrent som å se inn i kikkertsiktet feil vei, bare med litt forstørrelse.
Forstørrelsehjulet klarer jeg ikke å vri på, men våger ikke å ta i så mye. Jeg klarer å vri hjulet fra forstørrelse 3 til 4, men der stopper det. Dorulleffekten er der fremdeles. Tror ikke retikkelet er løst, siden samlingen med de tre skuddene var innenfor en femkroning.
Snakket med dem i dag, og det virket som en grei garantisak. Siktet er nå sendt i posten, og jeg venter spent på resultatet. Jeg håper uansett at det er rask og enkel behandling, siden jaktsesongen nærmer seg med stormskritt.
Noen som har opplevd lignende? Pleier de å reparere kikkertsikter, eller kan jeg kanskje forvente en ny kikkert? Det er sikkert ikke lett for dere å svare på hva som har skjedd i mitt tilfelle, men jeg er likevel interessert i å høre erfaringer.