Jump to content

Gruit, en "glemt " øltype


Hedmarkingen

Recommended Posts

Gruit er en type øl som de fleste ikke har hørt om da den ble glemt på 1400 tallet..

Den er såpass gammal at den er først nevnt skriftlig i 1068!

 

Øl med urter i stedet for humle har eksistert helt fra ølhistoriens tidlige morgen. For svært mange årtusen siden ble øl laget av bygg, hvete, honning og havre som ble bakt til et brød kaldt ”bappir”. Dette kunne lagres for senere å brytes opp og bli blandet med varmt vann. I de Baltiske land er det fremdeles vanlig å benytte denne metoden for å brygge øl. I det frodige landet Mesopotamia hvor Eufrat og Tigris møtes og i Egypt brukte man dadler, fikener, honning, løk og andre lokale ingredienser for å smakstilsette et ellers ganske tamt øl som ble drukket ”ferskt” direkte fra leirkrukken det ble gjæret i. Det hendte også at ølet ble drukket med sugerør av kanelstenger for en ekstra smaksopplevelse.

 

Det finnes ingen helt sikre bevis på når ølproduksjonen kom til Europa, men Germanicus har beskrevet hvordan germanske stammer drakk en alkoholholdig drikk som var laget av bygg og havre. Dessverre finnes ingen detaljert informasjon om hvordan denne drikken ble laget eller konsumert. Vi vet forøvrig at øl brygget uten humle var populært langt inn i det 17de århundre i de forskjellige deler av Europa, disse kan grovt deles inn i 3 grupper: fullstendig ukrydret øl - tresponøl og gruitøl.

 

Det ukrydrete ølet var simpelthen en gjæret vørter som ble konsumert enten mens den fortsatt var aktiv eller direkte etter at gjæringen var over fordi holdbarheten på denne type øl var ekstremt dårlig. Trespon tilførte ølet en krydret smak samtidig som det ga ølet en noe bedre holdbarhet, man høvlet tynne sponflak som enten ble kokt med vørteren eller hengt i gjæringskarret.

 

Gruit er en betegnelse på en svært variert øltype som kan bestå av en mengde forskjellige typer urter. En gruit eller grut er et hvilken som helst øl som er tilsatt urter som konservering og smakstilsetter. Innholdet i en gruit var helt avhengig av hvilke urter som vokste vilt i regionen og naturligvis hva smakspreferansene var på det angitte tidspunkt.

 

Typiske handelssentra hadde tilgang til et bredere utvalg av urter enn de mer avsidesliggende områdene, men generelt sett så hadde regionene mye av de samme urtene. Hver enkelt husholdning hadde gjerne sin egen spesielle oppskrift som man holdt tett til brystet, derfor finnes det i dag få skriftlige nedtegnelser.

 

Tradisjonen med gruitøl forsvant først i urbane strøk, men holdt seg lenger i utkantstrøk. Humlet øl ble av engelskmennene kalt for ”beer” etter at de under hundreårskrigen fikk erfaring med humlet øl fra Hollenderne. Gruit ale holdt seg fremdeles populært til ut på 1700 tallet hvorpå det ganske plutselig forsvant til fordel for det humlede ølet. I en del tyske byer f.eks. Köln forbød man bruken av humle og oppnevnte offentlig autorisasjon for gruit-leverandørene helt frem til sent på 1400 tallet. I andre deler av Tyskland derimot ble humle og gruit benyttet side om side til tidlig på 1800 tallet. De nordiske landene var også ganske sene med å ta i bruk humle, uhumlet heimabrygg har enkelte steder beholdt sin tradisjon til dags dato og oppskrifter med gruit var vanlig til langt inn på 1700 tallet.

 

Det er dessverre kun ETT bryggeri i europa som brygger Gruit kommersielt. Brygget heter da Jopen Koyt. Det bryggeriet ligger i Holland og heter Jopen Bier BV Haarlem.

 

 

Her er iallefall min oppskrift på 24 liter Gruit vis noen vil forsøke seg:

 

amber malt (Thomas Fawcett) 3,00 kg

gotländsk rökmalt 500 gram

pale ale malt 3. 0 KG

( http://www.humle.se )

 

Gjær:

Wyeast 1338 European Ale Yeast eller

Wyeast 3278 Lambic blend

 

 

Urter: mengde koketid

 

Ryllik (Achillea millefolium) 28,00 gr 60min

Burot (Artemisia vulgaris) 28,00 gr 60min

Einebær (Juniperus communis) 10,00 gr 30min

Pors (Myrica gale) 2,00 gr 20min

klarurt 3,00gr 10 min

 

 

enstegs mesking ved 68 grader celsius i 60 minutter.

 

 

Mer info om Gruit her:

http://www.gruitale.com/intro_en.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...