Jump to content

Kjøp av førstegangshagle


Nyheim.

Recommended Posts

Hallo :) Dere er skikkert lei av å se disse trådene, men jeg skal kjøpe førstegangshagle, så jeg tenkte å spørre litt rundt om anbefalinger på forskjellige merker.

Har vært aktiv skytter i skytterlag tidligere, og begynte å skyte med hagle med min far som 10-12 åring. Begynte deretter å gå på rypejakt med hagle som 15-17 åring, men grunnet travle tider etter det tok jeg ikke jegerprøven. Er nå 22 år, har tatt jegerprøven, og skal begynne å gå på jakt igjen.

Har skutt mye med min far sin høvelige nye Huglu O/U hagle. Er ei hagle av typen Huglu 104a med doble avtrekkere og ekstraktor. Den sitter som et skudd på meg nå og passer meget bra i kolbe, så jeg må si jeg liker den hagla veldig godt, men jeg vil ha enkel avtrekker, ikke dobbel. Jeg liker IKKE følelsen av den fremste avtrekkeren, men det har fungert helt fint.

Har sett mye på Huglu Eagle G2 MCH og den litt dyrere Huglu Ventus. Begge haglene har enkel avtrekker. Eagle har ekstraktor mens Ventus har ejektor. Er dette greie hagler? Min far og jeg har i alle fall vært fornøyd med hans Huglu, og ser merket fikk testvinner av Jakt & Fiske i 2013.

Er det andre merker som klasser seg høyere i kvalitet i samme prisområde som Huglu? Da snakker vi under 10.000 kroner.

eagle-g.jpeg

Edited by Nyheim.
Link to comment
Share on other sites

I utganspunktet så mener jeg at om du finner ei hagle som passer,så har du det viktigste på plass. Men det finnes garantert flere som passer... Skriv ned kolbemålene på den hugluen som passer deg. Da trenger du ikke fysisk teste alt mulig. Du kan da kjøpe mye annet usett av en høyere kvalitet. Hvis du er ute etter ou så ville jeg kjøpt brukt. Gå etter Browning eller Beretta med rette målene. Finnes selvsagt mye annet  av kvalitet, men ser ikke helt poenget med noe annet enn de to ut ifra det du beskriver. Tyrkiske hagler  er blitt bedre enn de var, men de når ikke opp til Browning/Mirouku og Beretta. 12/70 er plenty. Men de fleste er 12/76. Skal du gå etter magnum, ville jeg kjøpt nytt. Fabarm l4s halvautomat gassdrevet til 9990 hos jaktdepotet. Den tar stål i full trangboring. Og du kan skyte alt av kaliber 12 patroner, selv de villeste amerikanske.

Edited by hovdeknuten
Rettelse
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, hovdeknuten skrev:

I utganspunktet så mener jeg at om du finner ei hagle som passer,så har du det viktigste på plass. Men det finnes garantert flere som passer... Skriv ned kolbemålene på den hugluen som passer deg. Da trenger du ikke fysisk teste alt mulig. Du kan da kjøpe mye annet usett av en høyere kvalitet. Hvis du er ute etter ou så ville jeg kjøpt brukt. Gå etter Browning eller Beretta med rette målene. Finnes selvsagt mye annet  av kvalitet, men ser ikke helt poenget med noe annet enn de to ut ifra det du beskriver. Tyrkiske hagler  er blitt bedre enn de var, men de når ikke opp til Browning/Mirouku og Beretta. 12/70 er plenty. Men de fleste er 12/76. Skal du gå etter magnum, ville jeg kjøpt nytt. Fabarm l4s halvautomat gassdrevet til 9990 hos jaktdepotet. Den tar stål i full trangboring. Og du kan skyte alt av kaliber 12 patroner, selv de villeste amerikanske.


Takk for et flott og utfyllende svar :) Ja, vet at Browning / Beretta hagler er av høyere kvalitet. Men skal jeg ha f.eks Beretta 686 SP så koster den ny rundt 20.000 kr, og brukt har jeg funnet til 14-16 tusen kroner. Disse haglene er dyr, men det er forståelig tatt kvaliteten i betrakning. Skal holde øyene åpne og se etter en av disse da. Beretta haglene er virkelig pene våpen.

Har også hørt at Tyrkiske hagler ikke var noe særlig tilbake i tid, men at de nå er kommet seg og faktisk kan konkurrere med de dyrere merkene. Jeg blir nok ikke å gå SÅ mye på jakt eller skytebane, så selv den billigste hagla man får tak i vil nok neppe bryte sammen i mitt eie. Husk også at det er snakk om førstegangshagle, og ikke nødvendigvis ei hagle som skal vare livet ut.

Er ikke så veldig interessert i halvauto ennå. Rett å slett fordi jeg vil ha muligheten å ha to forskjellige choke-valg. Dessuten så er halvautoene langt fra like pene som klassiske dobbelløpere, og tro det eller ei, men det spiller en rolle for meg faktisk :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...