Jump to content

6,5 x 55 - 160 grain kuler og M98


DoctoRoy

Recommended Posts

Har i alle år unngått å bruke 160 grain kule i Mauser M98 etter et par ulykksalige hendelser der patronen ikke ville entre kammeret og hjortene bare ruslet sin vei. Det virket som at patronen gikk seg fast i taket på kammeret. Er det noen enkel måte å korrigere dette på? Såvidt jeg husker var det helst patroner som lå på venstre side i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Svaret mitt blir nok litt på sidelinja siden det gjelder mating av .416 Taylor i M98 og ikke 6.5x55 med lange 160 grain (RN?) kuler. 

 

Iallefall, for noen år siden overtok jeg et påbegynt .416 Taylor prosjekt i en Husqvarna 640 rifle. Låsekassa var en tidlig FN M98 med tommelspor og c-ring, hva originalkaliberet var, aner jeg ikke.

Noe av det første jeg oppdaget var trøbbel med patronmating fra magasin til kammer. Ingen kuletyper matet bra. Patronene kilte seg og jeg måtte bruke både sluttstykket og fingrene for å styre patronene inn i kammeret. Siden M98 magasinet har kryssmating er det ikke helt uvanlig at patronene kan mate ulikt avhengig om det skjer fra høyre eller venstre side. Hos meg var det også mest trøbbel fra venstre side. Matetrøbbel gir ingen skyteglede og det er helt uaktuelt på et jaktvåpen, så en justering måtte til.

Valg av børsemaker er viktig. Det finnes sikkert flere, men jeg valgte av erfaring Hansen A/S til M98 jobben. Sammen med rifla sendte jeg også noen. "dummy" .416 Taylor patroner, både med SP kuler(Speer 350 grain) og RN(Woodleigh 410 grain). Hadde jeg hatt støpte .416 kuler liggende, hadde jeg sendt med det også. 

Da jeg fikk rifla tilbake med ny McMillan stokk, nye kikkertsiktebaser og justert mating, gikk turen rett på skytebanen. Alt av patroner med ulike kuler matet uten kluss. Til og med korte støpe blykuler med FN tupp.

Den største overaskelsen kom lenge etter, da jeg hadde kuttet og omformet noen nikkelbelagte Federal 7mm STW hylser til .416 Taylor. M98 magasinet ble fylt opp av tre magnumhylser uten kuler, egentlig for å undersøke om de passet i kammetet. Gleden var stor da jeg så at alle ble styrt fra magasinet og rett inn i kammeret uten trøbbel. Ikke bare en gang, men hver gang jeg har prøvd det samme.

Det er mulig jeg var heldig med matejobben på min M98, selv tror jeg at valg av børsemaker med god kunnskap om M98 systemet er forklaringen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...