Jump to content

Fuglehund- trening


Kobble

Recommended Posts

Hei.

 

Vi har nettopp skaffet oss valp av rasen Breton. Driver og jobber med grunndressur etc for tiden. Og det dukker jo da selvfølgelig opp flere spørsmål i mitt hode. Han vi har er nu ca 4 mnd. Har så vidt prøvd oss på rypevinge og det var visst gøy. Ellers går dagene med til trening på sitt, ligg og innkalling. Det jeg lurer på er; når er det passe og starte med trening på tamfugl? Altså alder på valp, Skjønner jo at grunndressuren bør være meget god først ;)

 

mvh

K

Link to comment
Share on other sites

TS. Antar du er nybegynner med stående fuglehund.:)  Å diskutere fuglehundtrening på internett, er etter min mening relativt dårlig ide. Beste råd er, å snarest mulig ta kontakt med nærmeste fuglehund klubb/gruppe og bli med der. Helst innen dine egen raseklubb, men du får hjelp i alle andre klubber for stående fuglehunder også. Samme problematikk. De har ofte div. kurs og trenings samlinger. De får også disp. for trening i fjellet, før båndtvangen oppheves. Da kommer en tidligere ut i terreng og på en tid da rypa er lettest å trene på. Dette uansett hvilke fugler du senere skal jakte på. 

 

Men, jeg kan kommentere litt. Grunndressur er viktig, både for kontakt og for kontroll av hunden. Dernest er en stoppkommando og innkalling viktig, spessielt for jaktdressuren og kontroll på jakt. Uten dette på plass, bør du ikke begynne med tamfugltrening og heller fokusere på det forannevnte.

 

Det er en grei alder å prøve valp på tammfugl og jeg har normalt hatt mine vorsteh hunder på slik trening, fra ca 3 -3,5 mnd. alder. Men, de har vært dressert!

 

En ting du kunne gjøre nå, før du får kontakt med en fuglehundgruppe nå på sommeren, er å kontakte et treningssenter for stående fuglehunder. De sjekker dressuren og eventuelt hjelper til, samt at de har gjerne tamfugel.Og mulighet for å føre løs hund, i godkjent terreng. Du finner dem på nettet og i bladet Fuglehunden. Det kan være vell anvente penger, nå i sommer.

 

NB! Synes ellers det er litt synd at nybegynnere/folk ikke har meldt seg inn i en klubb, før, eller raskest muliug etter annskaffelse av en stående fuglehund. Det er ikke så enkelt å få til disse, uten kompetet hjelp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :) har meldt meg inn i både raseklubb og lokal jff(oppegående hundeavdeling har jeg skjønt), samt pumper info fra se rundt meg med info og erfaring :).. Har planer om å bruke de ulike klubbene framover, bare ikke rett tid midt på sommeren :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...