Jump to content

LRSNjakt

Recommended Posts

Min herlige irsk setter tispe fyller 1 år til mandag.

Til høsten skal hun prøves på jakt for første gang. Det samme gjelder meg.

Jeg har sikret oss to turer til Dovre/Oppdal/Foldal-traktene, begge turer av 3-4 dagers varighet. Lirypa er målet.

Videre så har jeg sikret en dagstur til Haukeli etter rype, og tre dager i Valdres etter skogsfugl.

Utover de nevnte turene som allerede er i boks, har jeg og hunden mulighet til å dra på dagsturer så og si hver helg i gode skogsfuglterrend.

 

Jeg er allerede obs på at slippene ikke bør vare for lenge, at jeg ikke bør kreve for mye av henne det første året men heller konsentrere om å lære henne at fuglen finnes i skogen og på fjellet og at det er moro med fugl.

Utover dette, er det noen tips å gi?

 

Selv ville jeg gjerne visst mer om hvor lenge slippene skal vare, bruk av langline/kobbel, fremgangsmåte, apport kun ved perfekt fuglearbeid, osv.

Jeg er uansett glad for alle tips jeg kan få :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Viktigst av alt er at grunndressur sitter. Innkalling og stopp/sitt/dekk (alt etter hva du bruker) fungerer også med fugl i luften. 

 

Tror også tamfugltrening med instruktør på due/rapphøns vil være vel investerte penger for de fleste av oss. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...