Jump to content

zg 47- sikring


3006swift

Recommended Posts

Heisann!

er det noen der ute som kan ha en ide om hvor det kan være mulig å finne en boltmuffe/sikring/Tennstempel til Brno ZG 47?

 

Har litt lyst på dette på mn lille nette M21 :)

 

Moderator får bare slette eller flytte denne tråden dersom den ikke passer inn i dette forumet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips, frontier!

Nå er dette et go slow-prosjekt som etter hvert skal få seg ny stokk m.m.

Ønsker likevel å holde børsa så nær original som mulig, men skal ha m70-varianten i bakhodet. (Har det på Oberndorferen i 10,75x68. Riktignok bygd av Ole Borgen på original M98 boltmuffe.) :D

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkar for langt framme, ja, i forhold til vinkel på pistpolgrepet. Eg satte på eit Timney justert til ein kilo. Heilt ok. Ein kompis valde Recknagel på sin M21; det er nok hakket bedre - men dobbel pris også. Uansett er dette irreversibelt, du må frese ut i stålet og kan ikkje bytte tilbake til originalt etterpå. Våpenloftet gjorde jobben på min. Kan sende bilder viss det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer. Hold meg gjerne oppdatert på stokkprosjektet, har vurdert det samme sjølv. Men ein evt syntstokk må vere av lettvektsklassen, til mitt bruk. Slik mi rifle er rigga, så klokker den inn på 3,1 kg med Aimpoint, med 60 cm pipe. Bra det for ein snart 70 år gammal "mauser" :-)

Link to comment
Share on other sites

Stokk må nok holdes på den slanke siden, ja. Skal mye til å matche 2,9 kg tørrvekt med 60 cm løp og trestokk. Har vurdert en rimelig syntstokk for å få sjekket hvor godt den gamle pipa egentlig skyter. Den ser ikke veldig bra ut innvendig, men har ikke lyst til å skrote den hvis jeg ikke må. Liker profilen, og påloddet tilbehør svært godt. :D

Link to comment
Share on other sites

8x57IS, ja. Egentlig helt optimalt for elg på moderate hold, som det oftest blir her på berget.

Hvis pipa er helt på trynet når det gjelder presisjon, vurderer jeg å få den trekt opp i 9,3x57 eller lignende hvis det er mulig.

Vet at noen har kamret den i 9,3x62, men mistenker at rekylen kan bli interressant i et så lett våpen.

Link to comment
Share on other sites

Når du kjem så langt som til presisjonsjakta, så er mi erfaring at kuler under 170 grain er vanskelege i M21. F. eks går Norma jaktmatch i hytt og pine og held såvidt minute of papptallerken på 100 meter. Har derimot god erfaring frå 185 grain (Partizan Grom) og opp til 200 grains (S. Hammerhead). Best presisjon har eg fått med 180 grains Hornady GMX, men litt skuffande fart har gjort at eg valde bort blyfritt. Brukar 196 grains Oryx som jaktkule no, evt. Grom. Heilt ok begge to. 203-b eller N150-krutt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...