Jump to content

FUDS og annnen lokkefugl


mannen i gata

Recommended Posts

Har i år startet opp gåsejakt med hagle og lokkefugler. Kjøpt inn 12 Fuds av grågås. Enkle og bære, sette ut samt veldig realistiske (for jegeren hvertfall).

Det finnes i dag store mengder lite realistiske grågås-lokkefugler på markedet. Det ser ut som en annen type gås (mye mørkere) som importøren har kjøpt inn som grågås fordi prisen var så god..

 

Jeg har sett at Winge Våpen derimot, har noen som ser ut som grågås, disse:

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2749" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank (hvis noen kan fikse bildet for meg :roll: ...)

 

Jeg lurer på om noen har erfaring med hvilke kombinasjoner som er effektive, da spesielt i forbindelse med Fuds. Siden Fudsene er så enkle å frakte hadde det vært fint å kunne kjøpt disse i litt store kvantum og suppelert med noen få av disse hele fuglene. Hvilke fugler bør i så fall stå hvor?

 

Senarioet er ofte at gåsa flyr ei trekkrute noen hundre meter unna oss og vi ikke klarer å konkurrere med trekket. Tror kanskje 30 lokkegjess er litt lite også..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt over 30 gås på en morra mange ganger med kun silhuetter, så de som tror at man MÅ ha skall eller helfigurer for å skyte gås har ikke helt rett.

Å ha noen helfigurer skader selvsagt ikke, men da skal de som du sier være av best mulig kvalitet. Heller få gode lokkefugler, enn mange dårlige er min erfaring.

 

Hvis du kjøper noen helfigurer så sett disse rundt lay out blindsen, da gjemmer de blindsen i tillegg til at de lokker gjessene ned.

 

Fudsene er jo en mellomting mellom silhuetter og helfigurer, så du klarer deg nok bra med bare fuds og, men noen store bra helfigurer for å gjemme blindsen er ikke dumt. Men de er ikke morsomme å bære ut på jordet :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg og Tailgunner kjøpte inn 16 av disse i år, og kommer sikkert til å kjøpe samme antall til neste år (dem er utsolgt hos Winge) Dem ser veldig realistiske ut, og er lette og relativt lett å stable. Det eneste jeg kan kommentere var at vi fikk alt for mange "vakthalser" i vår pakke enn vi egentlig trenger. Jeg ville sett på alternativer dersom du skal drive jakt på hav/vann da disse ikke har kjøl.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg hadde bare silhuetter så hadde jeg 24 gås ute..Det var ikke fuds, men helt flate silhuetter. Men alle de morrane jeg har skutt over 30 har jeg vært på riktig jorde, og ikke noen hundre meter unna trekkruta. Er du på jordet der de skal så trenger man ikke like mange lokkefugl som hvis man skal prøve å lokke de ned en plass de egentlig ikke hadde tenkt seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...