Jump to content

Har jeg fått "Feil" pipe !?


Hans Kristian

Recommended Posts

Jeg kjøpte i vår ny pipe (igjen) til Sako 75'en min i 6,5x55.

Jeg har vært "litt sånn småskuffa" over resultatet, og prøvd meg frem og tilbake med mye ulik ammo. Hjemmeladet og ferdigrulla!

Jeg bestilte en fluta 65cm Lothar Walter 1-8" som er temmelig tykk!

Korte lette kuler går ok, men når jeg skal opp i 140grain eller mer er ikke samlingene stort å skryte av. 25-40mm er normalen, med enkelte " flakse grupper" ned mot 20mm, alt for 5 skudd! Sierra GK og MK, Nosler CC, Pat og AB, Hornady A-max, Norma Oryx og Woodleigh 160PP er prøvd med diverse ladninger som gikk supert i gamlepipa og i JaktfeltSauern'.

Beddingen er helt etter boka, montasjer, kikkert etc. er topp, og i små frustrasjon har jeg plukket hele stasen fra hverandre flere ganger og prøvd med to andre stokker. Ikke noe skjer, alt er helt stabilt!

Selvfølgelig skulle jeg sikkert tengt tanken før, men i kveld fikk jeg lyse ideen og bestemte meg for å prøve å måle riflestigningen!

Det ble gjort etter beste evne med trang kobberbørste og pussestokk med teip og tusj-merke.

For å få så nøyaktig mål som mulig tok jeg målet fem ganger og for to hele omdreininger. Målene var veldig like fra 45-45,5cm. I mitt hode blir det en snurr på 22,5cm, eller 1-9".

 

Jeg er ikke ute etter å gå hengt BM'en, som er både flink, rask og serviceinnstilt, så navnet tenker jeg å la være å nevne!

 

Kan riflestigningen være årsaken til at jeg ikke får den presisjonen jeg ønsker/forventer?

Er det rimelig å be vedkommende selv måle stigningen og eventuelt montere ny pipe, om mine mål stemmer?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...