Jump to content

Erfaring ved lading av 458 Lott?


cvatican

Recommended Posts

Rifle: CZ 550 458 win mag som er omkamret til 458 Lott

Har ladet noen 458Lott med Federal magnum hetter , N140 krutt og både swift og Hornady RN samt Hornady nye hylser.

Synes kruttet fyller hylsen vel mye. Gikk opp til81 grain, men synes at hetten bar trykksymptomer. Det sies at en ladning på 83 grain eller sogar 84 gr gir rundt 2200+ ft/s, men det tør jeg ikke lade med pga litt vel flat hette ved 81gr.

Det at hylsen sannsylig gir komprimert ladining ved 81gr gjør også at jeg ikke vil gå til høyere ladninger.

Federal fusion fabrikkammo oppfører seg godt og gir i min rifle med 58cm løp 2200fot.

La merke til at ved å riste på Federalpatronen så hørte jeg raslng fra kruttet hvilket jeg ikke hørte fra vhitavuori N-140.

Hadde også problem med a kulene i de patroner so var i magasinet ble slått inn i patronen pga rekyl. Kan dette ha knust kruttet slik at forbrenningshastighet har økt og gitt stort trykk?

Headspace er 0,220" som Go tolken. No Go tolken som er 0,227" går ikke i lås men står helt oppe bare ca 1 grad på vei ned mot lås.

Setter pris på kommentarer og råd

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

COL og kuletype har jo innvirkning på trykk som du sikkert vet, så uten å vite dette er det litt vanskelig å si noe eksakt.

 

Jeg synes personlig 81grs N140 er lite i en lott. Når vi fyrte noen ladninger på 80grs med samme krutt sa det klikkPANG. Ikke bra, så jeg foretrekker å fylle på litt mer. Jeg mener å huske at dette var med 405grs rem eller 450grs A-frame. Jeg har vel egentlig ikke gjort noen bevisste forsøk på å pushe yttergrensen på denne patronen, men syns 95grs N140 bak rem 405grs satt til krymperilla var i grenseland mellom spenning og frykt :wink: Dette var også med Federal magnumhetter, men uten noen form for trykktegn. Ildjernet var forøvrig en Ruger No.1 (med kikkert :shock: )

 

Tror nok du bør belage deg på å lade med krymp for å unngå inntrykte kuler ja. Det påvirker trykket, men i hvilken grad har jeg ikke testet så det får andre uttale seg om.

 

Komprimert ladning er vel i seg selv ikke et tegn på at du er på ville veier. I 458 win.mag er man jo nesten på rekruttammonivå om man ikke lader komprimert :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...