Jump to content

Ny jeger, trenger tips og råd til rådyrjakta


Ferskjeger

Recommended Posts

Hei!

Er ganske fersk jeger som har fått tilgang til ett jaktterreng av svigerfamilien min

 

Har ikke fått saumfart terrenget så mye enda da det rett før bukkejakta starta ble klar at jeg kunne gå i dette terrenget.

 

Men terrenget skal nok være på nærmere 1500 mål og har mye rådyr i seg. Det begynner med ett stort jordet der du er garantert å se rådyr ofte. Svigerfar har fortellt at det er ikke uvanlig at de satt på jordet og grilla i påska men unger og masse folk og rådyra kom britene ut på jordet uten å bry seg.

Klarte å lokke ut geit med bukk på slepp da bukkejakta starta,( posta i jordetkanten) men fikk ikke klart skudd før de ble skremt.

Ellers så skal det være både granskog og gammelt hogsfelt med ei åpen myr lengre inne. Det er så langt jeg har funnet.

Har lest litt rundt på forumet om tips ang smygjakt og prøvd de tipsene. Senest igår gikk jeg ut i det det lysnet.

I enden av jordet så gikk jeg der jeg har sett dyra komme ut tidligere og fant med en gang spor etter rådyr. Prøvde å smyge forsiktig innover, forbi kratt og gamle bringebærbusker og inn i tett granskog. Og fulgte dyrespor både etter elg og rådyr nesten hele veien.

Når jeg kom opp i hogsfeltet så fant jeg avføring som bare var timer gammelt og tydelige spor etter elgen. Gressstråene var bøyd, ikke knekt og store spor. Men så fant jeg to liggeplasser i gresset, med litt mellomrom. Tydelig at her hadde det ligget dyr natta før. Mens elgsporene fortsatte så dukka det opp mindre spor, sannsynligvis rådyr. De gikk inn i tett granskog på innsida av myra og innover.

 

Så lurer jeg på om noen kan hjelpe meg? Har veldig lyst å lære meg mer om jakt og graver og spør de jeg kjenner om tips og skal være med på elgjakta i høst. Men i mellomtiden prøver jeg meg på rådyr.

Hva bør jeg gjøre? Smyge ifra jordet og innover? Veldig skiftende vind igår og isdag blåser det mer..fordel?

Hva med lokking? Kan det ha noe effekt å sette seg i hogsfeltet å lokke eller bare sitte i timer til det blir mørkt?

Skal prøve med hund etterhvert også, men har ikke hund selv så da må man klare seg selv.. :wink:

Eller er det å sette seg i jordekanten når det mørkner best?

 

Setter veldig pris på alle råd og tips jeg kan motta. På forhånd takk!!

Link to comment
Share on other sites

Hei gratulerer som jeger!

 

et tips du kan bruke er og gå rundt i skogen når snøen har kommet slik at du kan se stiene rådyra bruker, de bruker som regel de samme stiene sommer som vinter.

 

men bruk tiden i skogen og ikke stresse rundt god mat og bål kos er like viktig ;)

 

 

skitt jakt

Rune

Link to comment
Share on other sites

Det er nok enklest å finne ut hvor dyrene ferdes når snøen har kommet, prøv å finne kryssningspunkter/chokepoints hvor du kan ha oversikt over flere stier samtidig. Se etter oversiktspunkter hvor du kan sitte med rett vind.

År ved mye eikenøtter kan eikeliene være hotspots på postering og snikjakt. Under snikjakt gjelder det å gå lite og å kikke mye.

Om du har bekjente med rådyrhund kan gps-sporene gi et nogenlunde hint også om hvor dyrene ferdes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...