Jump to content

Henry vs Marlin (Lever Action)


Paracet

Recommended Posts

Godtfolk,

Jeg har lenge hatt en Marlin 1895 liggende på innkjøpslisten, men har nå kommet i tvil. Skal jeg heller gå for en Henry All-Weather? (Begge alternativene er 45/70).

Er det noen her som har erfaring med begge, eller som kan bidra til å gjøre valget lettere? (Eventuelt bidra til at forvirringen blir større.)

 

Link to comment
Share on other sites

Skytemessig er det ganske liten forskjell på de. Begge er like treffsikre, tåler like mye osv.

Marlin har ladeport på kammeret. Dette gjør nok at mange ikke vurderer Henry. I praksis er det litt enklere på et vis, å lade med ladeporten, kontra å lade rett i rørmagasinet som på Henryen. Hastighetsmessig er det hakket raskere å lade Henryen, da man kan helle alle skuddene i mer eller mindre med en gang. Om man vil fylle magasinet fullt etter å ha skutt et skudd eller to er ladeport fordelaktig, Er man tom og trenger ett skudd til kaster man neste skudd rett i kammer uansett, så der stiller de likt igjen.

Skal du tømme magasinet er det raskere, sikrere og enklere med Henryen, ettersom man kan ta ut røret og helle skuddene ut. På Marlin må du dra alle skuddene gjennom kammeret og ut.

"Ladefordel"; Kanskje en knapp ekstra til Marlin, dog er jeg usikker. Liker henryen minst like godt.......

Bøylemekanismen til Henry er en del glattere og generelt et hakk eller to mer behagelig å bruke enn Marlin sin. Henry har heller ingen sikringsknapp, men en innebygd sikringssak i avtrekket. 

Fordel; Henry vinner en pen seier her.

Når det gjelder fit/finish og kvalitet, stikker Henry også av med en liten seier. På en Henry passer alt meget bra, materialer er pene og bra behandlet. Marlin, spesielt halvnye og tildels nye, 2000 ish + modeller spesielt, er ikke voldsomt pene. Kvalitetsmessig hører man litt om begge, men spesielt Marlin har fått mye kjeft for at mye har vært dårlig. Dette har blitt bedre i det senere, men fortsatt kommer det nok flere mandagsmodeller fra Marlin, enn fra Henry. Med det sagt, har jeg ikke hatt noen problemer av noe slag, hverken med min Henry eller min Marlin.

Fordel; Henry

Når det gjelder ekstrautstyr, stiller de meget likt. Siktemidler osv kan mer eller mindre brukes om hverandre, ettersom de har likt festesystem på kassa. Vil du ha demper på børsa, så er Marlin hakket bedre, pga ladeporten. Demperen vil komme i veien for røret, når du skal lade Henryen. Det betyr at du trolig vil måtte skru av demperen, iallefall ut, for å få ladet. Hører vel med å nevne at om du skal ha en demper på en leveraction, vel... nei.. fysj. Kjøp deg heller noe som er ment for det..... Demper på lever = fy!

Fordel; ørliten fordel Marlin (pga (infidel) demper).

Det estetiske får være opp til hver enkelt. Begge er pene/kule børser etter min mening. Ligger de ved siden av hverandre, synes jeg at Henryen ser ut som den har litt bedre kvalitet, fordi alt passer så mye bedre sammen, penere avslutninger osv.

Fordel; vi kaller det uavgjort. 

Ergonomisk synes jeg om man bærer børsa å hånda, at Henryen er et hakk bedre å bære. Den er litt slankere. Dog føles kanskje Marlinen litt barskere ut.

Fordel; uavgjort.

 

Alt i alt vil jeg nok si at de stiller rimelig likt, men gir nok Henry et par hakk bedre skussmål.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...