Jump to content

Andejakt


chrnan

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er fersk i gamet med tanke på andejakt. Her jeg bor i Nannestad (Akershus) har jeg funnet et vann med utrolig mange ender på. Til tider sitter det 200 stk på stedet. Det kan se ut til at de overnatter der. Har forsøkt å snike meg innpå uten hell. Hver gang så letter alle sammen

Hvordan angriper man dette? Jeg har sett at midt på dagen er de vekke. Er det lurt og slenge ut noen lokkeduer, sette seg ned et kamonett og vente til de kommer tilbake?

Evt når er det vanlig at ender trekker? Blir ikke klok på dette. I går var det ingen på vannet kl 21.30, men i dag var alle sammen der rundt kl 19. De ligger der hver morgen når jeg kjører forbi til jobb. Når jeg kommer hjem fra jobb rundt 1600 er det aldri noen der.

 

Noen tips og triks?

Link to comment
Share on other sites

Tålmodighet. Kom deg på plass (under trær eller i sivet ved vannkanten) ved 18-19 tiden. Hvis du skremmer opp noen på vei til post, sitt og vent til de kommer tilbake. Ikke gi opp før det blir for mørkt til å skyte.

 

Det viktigste er egentlig at du har en plan om hvordan du skal få tak i skutt fugl som lander ute i vannet. Båt/kano eller tau-tredregg eller Golden Retriver eller badebukse er noen av mulighetene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en fersk andejeger sjæl. men har fått skutt 5 ender de siste 2 ukene. har funnet en sump område hvor jeg legger ut lokkeendende( helst noen som ser ut som de spiser) deretter etter jeg meg i god posisjon selfølgelig kamuflert. så bruker jeg lokkelyden fra NJFF appen med en høyttaler. funker veldig bra. hos meg kommer de på flokker mellom3 og 6 ender som lander rett foran meg. har også kjøpt vadebukse så jeg bare vader ut å henter dem. det morsomme er at selv om du har skremt dem bort en gang kommer de veldig fort tilbake på lokk. opptil flere ganger selv om man har skutt eter dem. veldig gøy !

Link to comment
Share on other sites

Spennende :) Kjenner jeg fikk lyst til å prøve NJFF appen med høyttaler nå :D

 

Jeg var ute en tur i går kveld med lokkeender. Plutselig kom det ca 50 ender og satte seg ned utenfor mine lokkeender. De var for langt unna til å skyte på dem (50m). Satt helt i ro i håp om at de skulle komme nærmere, men neida. Men utrolig spennende, fin erfaring og en flott opplevelse :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...