Jump to content

Blaser R8 6XC


erikroan

Recommended Posts

Da er våpensøknaden godkjent og jeg er klar for julehandelen! :)

Skal kjøpe meg rifle utelukkende til toppjakt på tiur. Har bestemt meg for våpen. Blir en Blaser R8 success 6XC. Av optikk er jeg litt mer i tvil. Utgangspunkt hadde jeg bestemt meg for en Swarovski Z6i 2.5-15x56. Har de siste dagene tenkt litt på den nye Swarovski X5i 5-25x56. Grunnen er ønske om høyere forstørrelse. Noen synspunkter?

 

Det jeg ellers lurer på er om noen har erfaring med kaliberet til småvilt? Blir montert hausken jakt 184 demper. Kan jeg med fordel få kappet løpet noe?

Link to comment
Share on other sites

Hei erikroan,

 

Jeg har en Rem 700 med ei Border-pipe i 6XC. Den er kappet og gjenget til 50cm. Jeg bruker dette kaliberet på småvilt og er svært fornøyd. Jeg har skutt kråke, skjære, rev, rype og tiur. Jeg har brukt Lapua Scenar 105 grain Silver Jacket og Hornady A-max med samme kulevekt. Scenar har jeg brukt til alt småvilt nevnt tidligere og A-max har jeg kun brukt til rev og kråkefugler. Jeg lader mine patroner noe svakt, rundt minimum mtp. publiserte ladedata fra "Jakt" og ladeboken. Likevel er kulebanen relativt flat.

 

Presisjonen jeg oppnår er svært god, mer enn god nok til jakt. Jeg bruker en Zeiss Diavari VM 1,5-6x42 med ret. 4, da jeg vil ha et kompakt og lett sikte. Jeg tror ikke du gjør feil med å velge en Z6i eller en X5, men er av inntrykket at Z6i har enklere tårn å forholde seg til. Jeg ville ikke ha valgt en X5, da jeg ofte bytter piper på våpenet mitt, mtp. nullstilling av tårnene.

 

En tiur på topp er en stor blink i min bok. Jeg kan aldri forestille meg at en Z6i med x15 på høyeste forstørrelse vil falle til kort, i forhold til en X5 med x25.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Har en Z6i 2,5-15x56 selv, og bruker den ytrolig mye. Jeg er veldig glad i den som alroundkikkert til mye rart, bruker den på alt annet enn veldig trange poster på rådyr etc. Når det er sagt ville jeg til ren toppjakt overveid en annen kikkert, da dette er veldig stor og tung (ser for meg mye trasking i løs sno med enten snøsko eller ski, kjekt å slippe vekt i sekken da). Du trenger sannsynligvis ikke heller så stor frontlinse da jakten antakelig foregår i greit vær og nok lys. Endelig kan du fint spare bort lys til dette bruket også, om du ikke VIL ha det.

 

Om ikke ovenstående er noe problem for deg er det bare å kjøre på. Jeg er som skrevet veldig fornøyd med min egen slike kikkert og ville helt sikkert valg den, om jeg noen gang skulle på toppjakt (men da har jeg ikke et lettere/smidigere alternativ liggende heller da).

 

Lader du selv, siden du tenkte gå for 6XC?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Vekt er ikke det store problemet for meg. Relativt veinær jakt. Tenker at en viss lysstyrke må jeg ha, da jeg jakter i nord Norge og nord Sverige. (Mørkt)

 

Lader ikke selv enda, men har noen svært interesserte kompiser som sitter over ladepressa døgnet rund. :)

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har tilgang til noen som kan bistå med lading er sikkert 6XC et fint valg. Jeg ville dog ha gått for 6,5x55 til samme bruk, helt enkelt fordi det kaliberet kan brukes til så mye forkjellig, ammo kan fås overalt, du kan skyte noe større / stort om du en eller annen gang skulle få lyst / mulighet. Men det er ditt valg :)

 

Ut fra det du beskriver er Swaro Z6i 2,5-15x56 nok et kjempevalg. Til toppjakt ville jeg valg en versjon med BT/ytre høydejutering (selv om det gjør prisen enda mer ufyselig..).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...